Çekme belgeli olarak ihaleye açılan hurda araçlar hakkında duyuru
25.09.2010 / Sigorta Eksperleri Duyuruları
Değerli Meslektaşımız,
Bilindiği üzere, Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından yayınlanan 19.02.2020 tarihli ve 2020/3 sayılı "Motorlu Araç Sigortaları Kapsamında Tam Hasara ya da Ağır Hasara Uğramış Araçlarla İlgili Mevzuata Aykırı Uygulamaların Önlenmesi Hakkında Genelge” ile tam hasarlı ve ağır hasarlı araçlara ilişkin yapılması gereken işlemler düzenlenmiş ve söz konusu düzenlemeye riayet etmeyen sigorta eksperleri ile sigorta şirketlerine ilgili mevzuat çerçevesinde müeyyide uygulanacağı belirtilmiş konu İcra Komitemiz tarafından 20/02/2020 ve 05.06.2020 tarihlerinde yayınlanan duyurular ile tarafınıza iletilmiştir.
Tam
Hasarlı” veya "Ağır Hasarlı” kararı verilmiş ve ödemesi tamamlanmış
araçlara ilişkin düzenlenen raporların revize işlemi yapılarak kısmi hasara
çevrilmesi, kısaca kayıtların değiştirilmesi taleplerinin eksperlere iletildiği
bilgileri alınmaya devam ettiğinden yeniden bir duyuru ile meslektaşlarımızın
bir kez daha bilgilendirilmesi ihtiyacı hâsıl olmuştur.
Eksper
raporlarına ilişkin tüm süreç ve değerler ilgili otoritelerce sistem üzerinden
takip edilmekte olduğundan ağır mali ve hukuki sorumluluklar altında kalmamanız
için aşağıdaki hususlara azami dikkat göstermeniz hususunu tekraren
bilgilerinize sunar, konuya ilişkin gerekli hassasiyetin gösterilmesini önemle
rica ederiz.
- Hazine
ve Maliye Bakanlığı tarafından yayınlanan 19.02.2020 tarihli ve 2020/3
sayılı Motorlu Araç Sigortaları Kapsamında Tam Hasara ya da Ağır Hasara
Uğramış Araçlarla İlgili Mevzuata Aykırı Uygulamaların Önlenmesi Hakkında
Genelge'nin 5 inci maddesi, "Sigorta eksperleri, 1 Nisan 2020
tarihinden itibaren, düzenledikleri kesinleşmiş ekspertiz raporunda tam
hasarlı veya ağır hasarlı olarak belirledikleri araçlara ilişkin bilgileri
Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezine (SBM), raporun kesinleşmesini takip
eden 5 iş günü içerisinde iletir. Gönderilecek bilgiler; araç plakası,
aracın modeli, türü, rengi, şasi no, motor no ile sınırlıdır.” 7 nci
maddesi ise, "Tam hasarlı veya ağır hasarlı kararı verilmiş olup,
1 Nisan 2020 tarihinden sonra SBM' ye bildirilmemiş olan araçların
sorumluluğu yukarıda yer alan maddeler çerçevesinde ilgili sigorta
eksperine ve ilgili sigorta şirketine aittir.” hükmünü amirdir.
- Karayolları
Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartlarının B.2.
Tazminat ve Giderlerin Ödenmesi maddesinin 2.3. fıkrası ile Kara Araçları
Kasko Sigortası Genel Şartlarının 3.3.2. Tazminatın Hesabı ve Ödenmesi
bendinin 3.3.2.2. alt bendi; “Onarım masraflarının zarar gören aracın rizikonun
gerçekleştiği tarihteki değerini aşması ve aynı zamanda eksper raporu ile
aracın onarım kabul etmez bir hale geldiğinin tespit edilmesi durumunda,
araç tam hasara uğramış sayılır. Bu durumda, aracın ilgili mevzuat
doğrultusunda hurdaya ayrıldığına dair hurda tescil belgesi sigortacıya
ibraz edilmeden araç sahibine sigorta tazminatı ödenmez. Onarım masrafları
sigortalı aracın rizikonun gerçekleştiği tarihteki değerini aşsın veya
aşmasın, ağır hasarlı aracın onarımının mümkün olduğunun eksper raporu
doğrultusunda tespit edilmiş olması durumunda, aracın ilgili mevzuat
doğrultusunda trafikten çekildiğine dair “trafikten çekilmiştir” kaşeli
tescil belgesi sigorta şirketine ibraz edilmeden araç sahibine sigorta
tazminatı ödenmez.” hükümlerini amirdir.
- Tam
hasar veya ağır hasar kararının 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu
çerçevesinde ruhsat almış sigorta eksperlerince verilmesi esastır.
- Kesinleşmiş
eksper raporu çerçevesinde tam hasarlı veya ağır hasarlı olduğu belirlenen
araçlarla ilgili olarak, sigorta şirketinin inisiyatifi veya sigortalı/hak
sahibinin talebi ile bu kararda (Eksper raporuna sigorta şirketi veya
sigortalı/hak sahibinin itirazı olması durumunda eksperin vereceği nihai
karar hariç) daha sonra değişiklik yapılmaması Sigorta şirketlerinin de eksper
raporu çerçevesinde ağır hasarlı olarak belirlenmiş olan araçların,
gecikme olmaksızın “trafikten çekilmiştir” belgesini almalarını
sağlamaları ayrıca 30.12.2009 tarih ve 27448 sayılı Resmi Gazete’de
yayınlanan Ömrünü Tamamlamış Araçların Kontrolü Hakkında Yönetmeliğin 9
uncu maddesinin c bendine göre sigorta şirketlerince Çevre ve Şehircilik
Bakanlığına yapılan bildirimle ilgili olarak Hazine ve Maliye Bakanlığına
da bildirimin yapıldığına ilişkin bilgi verilmesi gerekmektedir.
- SBM,
halen Merkez kayıtlarında var olan tam hasarlı veya ağır hasarlı araçların
envanterini çıkararak, ilgili sigorta şirketlerinden tam hasarlı araçların
işleme merkezlerine teslim edilip edilmediği ya da ağır hasarlı araçların
“trafikten çekilmiştir” belgesi alıp almadığını kontrol eder.
Anılan
mevzuat ve bilgiler çerçevesinde;
- Sigorta
eksperleri tarafından geçmiş dönemde ağır hasarlı (çekme belgeli-hurda belgeli)
olarak karar verilen hasar dosyalarının gelen talepler karşısında herhangi bir
şekilde düzeltme veya içerik değişikliği yapılmaması,
- Ön
rapor veya kesin rapor olarak aracın ağır hasarlı olduğu eksper tarafından
belirlenen hasar dosyalarında plakalı satış yapıldığı belirtilse dahi genelge
uyarınca sorumluluğunuzda bulunan SBM bildirim yükümlülüğünün yerine getirilmesi,
- Özellikle
ZMSS kapsamında aracın pert işlemi uygulanmadığı söylemi gerçeği yansıtmamakta
olup, Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel
Şartlarının B.2. Tazminat ve Giderlerin Ödenmesi maddesinin 2.3. fıkrası
uyarınca ve 19.02.2020 tarihli ve 2020/3 sayılı Motorlu Araç Sigortaları
Kapsamında Tam Hasara ya da Ağır Hasara Uğramış Araçlarla İlgili Mevzuata
Aykırı Uygulamaların Önlenmesi Hakkında Genelge kapsamında tüm hasar
dosyalarında ağır hasar prosedürünün aynı şekilde uygulanması gerektiği,
- Ağır
hasarlı olmasına rağmen plakalı satış yapılmak suretiyle ağır hasar kapsamı
dışına çıkarılmak istenen hasar dosyalarında taleplerin kabul edilmeyerek
anılan mevzuata uyulması, eksper raporlarında tazminat tutarının değil tespit
edilmiş olan gerçek hasar tutarının yer alması gerektiği,
- Gerçek
hasar tutarının SBM sistemlerine kayıt edilmesi açısından piyasa bedeli-sovtaj
bedeli üzerinden oluşan tazminat tutarının eksper raporunda hasar hesaplama
kısmında değil, sadece notlar kısmında yer alması, raporun tespit edilen gerçek
hasar bedeli üzerinden düzenlenmesi gerektiği,
- Ekspertiz
ücretinin oluşan tazminat bedeli üzerinden değil, tespit olunan gerçek hasar
bedeli üzerinden hesaplanması ve tahsil edilmesi gerektiği ile gerçek hasar
bedelinin ekspertiz raporunda yer alması gerektiği,
- Onarım
mutabakatı eksper tarafından yapılmayan herhangi bir hasar dosyasında hasar
hesaplama bölümünde mutabakat rakamının değil, eksperin tespit etmiş olduğu
gerçek hasar bedelinin yer alması gerektiği, mutabakat rakamının rapor notları
içerisinde yer verilmesi gerektiği,
Bu
kapsamda, ilgili mevzuat çerçevesinde herhangi bir cezai sorumlulukla karşı
karşıya kalınmamasını teminen, ekspertiz ve raporlama hususlarında gerekli
dikkat ve özenin gösterilerek mevzuat hükümlerinin emrettiği şekilde ve
eksiksiz uygulanması gerekmektedir.
Bilgilerinizi
ve gereğini rica ederiz.
Saygılarımızla,
TOBB
Sigorta Eksperleri İcra Komitesi