TOBB - Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği

Hisarcıklıoğlu, Batı Akdeniz Ticaret Buluşması’na katıldı


27.05.2022 / Antalya



Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, Antalya, Burdur ve Isparta’nın kamu ve özel sektörü tarafından düzenlenen Batı Akdeniz Ticaret Buluşması’na katıldı.​
Hisarcıklıoğlu burada yaptığı konuşmada, ülke olarak, önce tarım devrimini, sonra da sanayi devrimini kaçırdıklarını anımsatarak, “Şimdi dijital devrim dönemindeyiz. Karşımızda farklı bir dünya meydana geliyor. 7 milyar insan, 20 trilyon dolarlık pazar, bir tek tuşun ardında. Bu hem fırsat hem tehdit. Müşteri, pazar, tedarikçi, hepsine bilgisayarla ulaşmak mümkün” dedi.

TOBB Başkanı, Türkiye’nin e-ticaret hacminin, 2021 yılında 382 milyar liraya ulaştığını, bir önceki yıla göre yüzde 70 artış kaydedildiğini, toplam perakende ticaret içinde ise e-ticaretin payının yüzde 20’ye yaklaştığını söyledi.

Pandemiyle birlikte hızlanan e-ticarete yönelimin hız kesmeden sürdüğünü belirten Hisarcıklıoğlu, “İnternetten alışveriş yapmaya başlayan tüketici için e-ticaret, bir alışkanlık haline geliyor. Sosyal medyayı para kazanmak için kullanmamız lazım. Şimdi bir soru, dünyanın en değerli arazisi nerededir? En değerli arazi, cep telefonlarımızın ekranlarıdır. Önemli olan bu değerli arazide yer kapabilmektir. Eskiden, en işlek caddede mağaza, market sahibi olmak önemliydi. Şimdi, cep telefonu ekranında yer alabilmek çok önemli.  Peki dünyanın en değerli arazisi olan cep telefonu ekranında nasıl yer alabiliriz? Şirketinin veya ürününün ya mobil uygulaması olacak. Ya da geliştirilen mobil uygulamanın içerisinde yer alacaksın” dedi.

Bu konunun sadece yurtiçiyle de sınırlı olmadığını vurgulayan Hisarcıklıoğlu, “E-ihracat hacmimiz 2 milyar doları aştı. Internet üzerinden yurtdışına satış yapan bireysel ve makro ihracatçıya, vergi muafiyeti ve gümrük beyannamesinden muafiyet gibi destekler ve kolaylıklar da getirildi. Çin'in sınır ötesi e-ticaret işlem hacminin 260 milyar dolara ulaştığı düşünüldüğünde, gidecek daha çok yolumuz olduğu da ortaya çıkmakta. İhracat denildiğinde, aklınıza sadece elbise veya eşya satmak ta gelmemeli. Türkiye’den doğan, yenilikçi iş modelleri de, dünyada da tutuyor” şeklinde konuştu.

Hisarcıklıoğlu, yeni fikir bulan ve teknolojiyi kullananların kazandığını belirterek, “Internet ve sosyal medya kullanımı en yüksek ülkelerden biriyiz. Ama hala, bu teknolojiyi, iş üretmek için değil, laf üretmek ve hakaret etmek için kullanıyoruz. Eski zenginlerin yerine genç girişimciler ve şirketleri alıyor” dedi.

Hisarcıklıoğlu şöyle devam etti: “Bir bilgisayar, iyi bir fikir ve azimle, kendi işimizi kurmak mümkün.
Bakın, şimdi aklınıza şu gelebilir. Bunlar başka ülkede olur, ama bizde olmaz. Geçen sene, tam 129 Türk girişimine, yurtdışından 1.3 milyar dolar para geldi, yatırım yapıldı. Bunların çoğunu da üniversite öğrencisi veya okulu yeni bitirmiş genç girişimci kardeşlerimiz kurdu. Yani demem o ki, fırsatlar çok fazla. Bu devirde asıl sermaye para değildir, iyi fikir ve azimdir. Ama bunun için de eski köye yeni adet getirmek lazım. Bakın, seri üretimin mucidi olan Henry Ford, ‘Etrafındaki insanların görüşüne bağlı kalsam, motorlu araç yerine,  daha hızlı bir at arabası tasarlardım’ diyor. Demek ki, gençlerimizi de başımıza icat çıkar diye yetiştirmeliyiz.

Bilgisayarlar veya robotlar gelecek, tüm işleri alacak şeklindeki hurafeleri de bir tarafa bırakmak lazım. Bakın daha 10 yıl önce, sosyal medya diye bir olay yoktu. Şimdi binlerce sosyal medya uzmanı var. Bir iş öldükçe yeni iş imkanları çıkıyor. Mesela geleneksel bir sektör olan emlak işinde, bir girişimci, mekânların görüntülerini çekip, sanal gerçeklik VR gözlüğü kullanarak, bunları pazarlıyor ve satışlarını hızla artırıyor. E-Ticaret sayesinde, artık öyle tuğladan ve çimentodan mağazalara ihtiyaç daha az. Ama tuğla ve çimentodan yapılmış, geniş bir lojistik merkezleri zinciri kurmaya, tüm bunları organize edecek, yapay zeka uzmanlarına, siber güvenlik ekibine ihtiyaç var. İşte, gelişme böyle oluyor. Demek ki, dünden kalanı, düne bırakmak ve ileriye bakmak gerekiyor”.

Eskiden, asırlık markaların parsellediği otomotiv sektörüne girmek için bir fırsat penceresi çıktığını ifade eden Hisarcıklıoğlu, TOGG otomobilinin 29 Ekim’de banttan ineceğini ve gelecek sene yollarda olacağını söyledi.





Adınız Soyadınız
E-Posta Adresiniz
Kullanıcının E-Posta Adresi
Gönderenin Notu
Mesajınız Gönderilmiştir
İlginiz için teşekkür ederiz
ARAMA