13
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği /
www.tobb.org.tr19. yüzyılın sonunda ve 20. yüzyılın başında daha çok Avrupa ülkelerindeki sanayileşme
takip edilerek, ülkemizde ağaç mamuller ve orman ürünleri sanayi sektörü ilk yapılanmasını
oluşturmuştur. 20. yüzyılın ilk yarısında gelişmesini çeşitli kamu kuruluşları adı altında
sürdürmüş, planlı kalkınma dönemleri ve özelleşme ile sektör bugünkü yapısını kazanmıştır.
Tamamı özel sektöre devredilen ve daha sonra özel sektör tarafından kurulan tüm sektör
işletmelerinde teknolojik yenilenme sağlanmış ve çağdaş yapılanma gerçekleştirilmiştir. Daha
önceleri tüm gayreti ile iç pazarın ihtiyacına cevap vermeye çalışan sektör, dışa açılmış,
dış pazarların gerekliliklerini öğrenmiş, dünya pazarlarında geçerli şifre olan kalite-standart-
markalaşma karakterli ürünlerin önemini anlamış ve tüm gücü ile onu üretmeye yönelmiştir.
Sektör kuruluşlarının bu hedefe ulaşması; bir yandan temel sorunlarını halletmelerine,
bir yandan da mevcut pazarlarda ve yeni keşfedilmiş pazarlarda rakip ürün ve ülkeler
karşısına en az onlarınkine eşdeğer ürün çeşitliliği sunarak rekabet gücü oluşturup, büyük
pazar payları elde etmeleri ile mümkün olacaktır.
Serbest piyasa ekonomisinin gücü, gerçek arz-talep dengesinin sihirli kalite-standart-
markalaşmış karaktere sahip ürünler ve ürün çeşitliliği ile sağlandığı, müşteri tercihine mazhar
olmak için malların birbirleri arasında kıyasıya rekabet ettiği şartlardan kaynaklanır. Kalite-
standart-markalaşmış ürün üretmek tüm ülkelerin ve sektörlerin ilk ve mecburi hedefi iken,
ürün çeşitliliği; sektörde en büyük paya sahip olmak için daha fazla Ar-Ge, daha fazla yatırım
ve daha fazla piyasa araştırması çabalarını gerektirir. Türk ağaç mamulleri ve orman ürünleri
sektörü iç ve dış pazarda bu hedefi önüne koymalı ve bu hedefe ulaşmak için çabalamalıdır.
2. Ağaç Mamuller ve Orman
Ürünleri Sektöründe Ürün Çeşitliliği
ve Yüksek Rekabete Doğru...