715
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği •
www.tobb.org.trtarafından modernizasyonu yapılan Sarp
sınır kapısı ile birlikte Gürcistan'ın büyüyen
ekonomisi Türkiye ile gelişen ticari ilişkileri
sayesinde İpekyolu güzergahı yeniden
canlılık kazanmıştır. Modernizasyon öncesi
gümrük kapısında yılda 180 bin araç yaklaşık
1 milyon 300 bin yolcuya hizmet verilirken
modernizasyonun tamamlanmasıyla birlikte
750 bin araç ve 4 milyon yolcuya hizmet
verilir hale geldi.
ALTERNATİF TURİZMİN GÖZBEBEĞİ
TOBB ve Artvin Ticaret ve Sanayi Odası
Artvin ekonomisinin daha güçlenebilmesi
ve hemşerilerinin refah içinde bir hayat
sürdürebilmesi için bundan önce olduğu
gibi bundan sonra da çalışmaya devam
edecektir. Artvin Kültür Evi ile başlamak
istiyorum. Artvin Kültür Evi 1847 yılında
yapılmış Osmanlı mimarisinin en güzel
örneklerinden bir tanesidir. Turizm denince
akla kültür turizm, dağ turizmi trekking
gibi alternatiflerimiz mevcut. Alternatif
turizmde alternatifsiz ildir Artvin. Turizmin
her çeşitliliğine sahibiz. Turizmde büyümeyi
hedefliyoruz ekonomik olarak. Biz Artvin’i bir
turizm kenti bir eğitim kenti yapmak istiyoruz.
Artvin Kafkaslar’ın başlangıcı, Anadoluluğun
olduğu Karadeniz’imizin harmanlandığı bir
kültür mozaiğidir. Folklorda zenginliği ve
çeşitliliğimiz var. Horonumuz var Atabarımız
var. Okur-yazarlık oranı ilimizde yüzde 90'm
üzerindedir. Artvin bir enerji kenti olmuştur.
90'lı yılların sonunda ilimizde 7 tane ana baraj
20 taneye yakın Hidro Elektrik Santralleri
yapılacaktır. Bu 7 baraj m içinde bir tanesi
vardırki 3tanesi şuanbitmiştir.Muratlı,Borçka
ve Deriner barajı. Deriner Barajı Türkiye’nin
en yüksek barajıdır. 250 metre yüksekliktedir.
Dünyanın yapılırken 3. büyük barajı idi şimdi
6. Büyük barajı seviyesindedir. Bitmek üzere
olan bir Artvin barajımız var. Önümüzdeki yıl
içinde devreye girecek. Ondan daha büyük
bir baraj ise Yusufeli ilçesinde yapılıyor. Bu
da 270 metre yükseklikte bir baraj olacaktır.
HES’lerde Türkiye’nin elektrik üretimindeki
payımız yüzde 2 5’ e yaklaştı. Ancak bu
barajların tek dezavantajı verimli toprakların
su altında kalacak olması. Üniversitemiz
2007 yılında Artvin Çoruh Üniversitesi olarak
kuruldu. Şu an 6 binin üzerinde öğrencimiz
var. İlçelerimizde de kampüsler açılmaya
başlandı. Üniversitemiz Kafkaslar’da da
çekim merkezi olacaktır diye düşünüyorum.
LOJİSTİK ÜS KONUMUNDAYIZ
Oda olarak girişimcilik eğitimleri veriyoruz.
Ayrıca meslek edindirme kursları var Doğu
Karadeniz Kalkındırma Ajansı (DOKA) ile
tarıma dayalı hibeler verdik. Üyelerimizin
yurtdışı fuarlara katılımlarını sağlıyoruz.
Bölgemiz Kafkas arı arkının üretildiği
merkezlerden bir tanesidir. 2 bin tona yakın
bir bal üretimimiz var. Ihlamurumuz çok
değerli. Kurutulmuş hurma Artvin’e özgüdür.
Başka yerde yoktur. Fındık üretimi 9 bin 500
ton civarında yaş çay üretimi ise 110 bin ton
civarında bir üretimimiz vardır. 80’liyılların
sonunda 90Tı yılların başında Sarp Sınır
Kapısının açılmasıyla ilimizde bavul
turizmiyle başlayan küçük ticaret bugün
milyon dolarlık seviyeye ulaşmış tır. Lojistik
bir üs durumundayız. Sarp Sınır kapısı 3.
büyük sınır kapısıdır. 2. bir kapımızın açılma
çalışması var. Bölgemizde o kapımızda
açıldığı zaman hem ulaşımda kolaylık olacak
hem de ihracatta büyük bir katkı sağlayacak.
Kafkasya pazarında 20 milyar dolarlık
ihracattan büyük bir pasta alacağımızı
düşünüyorum.
Batum
Havalimanı’nı
Gürcistan ile ortak kullanıyoruz. Biz Doğu
Karadeniz’in en güzel yerlerinden birisiyiz.
Karagüllerimiz kendine özgü güzeldir.
Artvin turizm festivalleriyle ön plana çıkan
boğa güreşlerinin yapıldığı Türkiye’de tek
merkezdir. Şavşat ‘sakin şehir’ seçildi.
Turizme çok büyük bir katkı sağlayacak.
BULUNDUĞU BÖLGE: Doğu Karadeniz
Bölgesi
İLİN VALİSİ: Kemal Cirit
İLİN BLD. BŞK: Mehmet Kocatepe
NÜFUS: 169.674
NÜFUS YOĞUNLUĞU: 23 kişi
NÜFUS ARTIŞ HIZI: % 2
KİŞİ BAŞINA GELİR: 6.652 Dolar
İŞSİZLİK ORANI: %7,1
BASINDA TOBB - ARALIK 2015