26
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği •
www.tobb.org.tr72. GENEL KURUL
tutulmalarının mülkiyet hakkım sınırlamayacağı gibi, bu düzenlemenin 2872 sayılı
Çevre Kanunu’nun 3. maddesinin (g) bendi ile öngörülen kirlenme ve bozulmanın
önlenmesi için yapılacak harcamaların kirleten veya bozulmaya neden olan
tarafından karşılanacağı hükmüne de uygun olduğu, bu haliyle tüm ambalaj atık
üreticilerinin ambalaj atıklarının belediyenin toplama sistemine veya toplama/ayırma
tesisine bedelsiz olarak vermekle yükümlü tutulmaları gerekirken, Yönetmeliğin
23. maddesindeki şartlan sağlayan organize sanayi bölgeleri yönetimleri, organize
sanayi bölgeleri bünyesinde yer alan sanayi işletmeleri ve diğer sanayi işletmeleri,
satış noktaları ve alışveriş merkezleri, belediyenin yönetim sistemi dışında kalan
sivil hava ulaşımına açık hava alanları ile bu hava alanları bünyesinde yer alan
tüm tesisler, belediye mücavir alan sınırları dışında kalan ambalaj atığı üreticilerinin
ambalaj atıklarını bedel karşılığı vermelerine imkân tanıyan düzenlemenin kirleten
öder ilkesine aykırı olduğu gibi, ambalaj atık üreticileri arasında ayrıma neden
olduğu” ifadelerine yer verilmiş olup, bu durum üzerine dava konusu Yönetmeliğin 5.
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi ile 23. maddesinin 3, 4, 5 ve 6. fıkralarında yer
alan “bedelsiz şartı aranmaksızın” ibaresinin iptaline karar verildiğinin Bakanlıklarına
bildirildiği;
Bu doğrultuda; yukarıda bahsedilen iptal kararı ile Yönetmeliğin 5. maddesinin
birinci fıkrasının (d) bendi ile 23. maddesinin 3, 4, 5 ve 6. fıkralarında yer alan
“bedelsiz şartı aranmaksızın” ibaresinin bu hükümlerden çıkarılmış olduğu,
temyiz sonucunda yeni bir karar verilinceye kadar, ilgili mahkeme kararının
gerekçesine uygun olarak, yukarıda verilen ilgili Yönetmelik hükümleri
kapsamında yer alan atık üreticilerinin ambalaj atıklarını dilemeleri halinde bağlı
bulundukları belediyenin toplama sistemine veya herhangi bir toplama/ayırma
tesisine, belediye sınırları dâhilinde kalan ve Yönetmeliğin 23. Maddesinin 3, 4,
5 ve 6. fıkralarında bahsi geçen atık üreticileri arasında yer almayan diğer atık
üreticilerinin de oluşan ambalaj atıklarını belediyenin toplama sistemine bedelsiz
olarak vermesi gerektiği;
Bununla birlikte, Bakanlıklarınca uygulamada yaşanan sorunların en kısa sürede
çözümlenmesi amacıyla Yönetmelik değişiklik çalışmalarına başlanmış olduğu,
çalışmaların tamamlanması akabinde ilgili kurum/kuruluş görüşleri alınarak
sürdürülebilir bir ambalaj sisteminin kurulmasının hedeflendiği ifade edilmiştir.
Adana Sanayi Odasından alınan 22.03.2015 tarihli yazıda; kıdem tazminat
fonunun düzenlenmesi talep edilmiştir.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Çalışma Genel Müdürlüğünce; 06/07/2013
tarih ve 28699 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Onuncu
Kalkınma Planı (2014-2018) ile 30/05/2014 tarih ve 29015 sayılı Resmi Gamete1
de yayımlanarak yürürlüğe giren Ulusal İstihdam Stratejisinde kıdem tazminatına
ilişkin sorunların çözümünün Bakanlıkları sorumluluğunda bulunduğu;