73
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği •
www.tobb.org.trDAHA İYİ BİR GELECEK, DAHA İYİ BİR TÜRKİYE İÇİN GÖRÜŞ VE ÖNERİLER -XV-
Son 14 yılda ülke olarak yakaladığımız başarının temel sırrı ortak aklın işletilmesidir.
“İstişare sünnettir” öğüdü her zaman pusulamız oldu. El ele, gönül gönül’e, uyum
içinde çalışarak ekonomide büyük bir sıçramayı gerçekleştirdik. Elbette daha
gidecek, yürüyecek çok yolumuz var. Türkiye büyük bir hedef koydu. “500 milyar
dolar ihracat yapacağız” diyoruz.
Bunu sağlamak istiyorsak, hem sanayi hem de lojistik kapasitemizi şimdikinin birkaç
misli üstüne çıkarmalıyız. İşte bugün kadim komşumuz İran ticaretimizi arttırmak
için attığımız önemli bir adımı tanıtacağız. 2016 için büyük hedef koyduk. İran’la 30
milyar dolar dış ticaret hedefi. Bu hedef için bu atılan adım önemli olacak.
Türkiye’nin içinde bulunduğu coğrafya ve zaman dilimi, ülkemize müthiş fırsatlar
sunuyor. Türkiye, Dünya’nın en önemli pazarlarının merkezinde. Dünyanın dört bir
yanındaki karar alıcılar 20. yüzyılın başından itibaren jeopolitikten yararlanmıştır.
Ben 40 yıldır Türkiye’nin jeopolitik önemini duyarım. Ama bu büyük fırsatı bir türlü
istediğimiz ölçüde zenginliğe dönüştüremedik.
Son yıllarda Türkiye’nin konumunu fırsata çevirme noktasında önemli mesafeler
kaydettik. Biliyorsunuz ihracatımızın yaklaşık yüzde 40’ını karayolu ile
gerçekleştiriyoruz. Uzun yıllardır sınır kapılarımızı ihmal etmiştik. İhracat yapan
müteşebbisimizin kamyonları kilometrelerce kuyruk oluşturuyordu.
Hükümetimizin olumlu yaklaşımı ve onayıyla dünyada bir ilki gerçekleştirdik. Kara
gümrük kapılarını yap-işlet-devret modeli ile modernize etmeye başladık. Bunu
yaparken devlete tek kuruş maliyet yüklemedik. Tersine, daha etkin ve hacimli
çalışan kapılar sayesinde devletin vergi gelirleri katlanarak arttı. 7 gümrük kapısının
modernizasyonunu tamamladık ve açtık. Halen de Gürcistan’a açılan Çıldır-Aktaş,
Nahcıvan’a açılan Dilucu ve İran’a açılan Esendere gümrük kapılanı inşa ediyoruz.
Öte yandan Türkiye’nin en büyük gümrükleme merkezi olan, hem İstanbul
için hem de ihracatçılarımız için çileye dönüşen İstanbul Halkalı Gümrüğü’nün
modernizasyonuna başladık. Kilometrelerce uzanan tır kuyruğu görüntülerine son
vermek ve Tır şoförlerinin çilesini bitirmek için Kapıkule Tır Parkının temelini attık.
Kısaca özel sektör olarak taşın altına elimizi koyduk.
Modernize ettiğimiz kapılarda bekleme süreleri yarı yarıya azaldı. Geçiş hacmi
4 katına çıktı. Bakanlığımızın yaptığı bir çalışmaya göre, sadece bu sayede,
ihracatçımızın yıllık taşıma maliyeti 400 milyon lira azalmış oldu. Yani her sene
ülkemiz sanayicisinin, tüccarının, müteşebbisinin 400 milyon lira daha fazla
kazanmasını sağladık.