Previous Page  107 / 260 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 107 / 260 Next Page
Page Background

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği • www.

tobb.org.tr

87

EKONOMİK RAPOR - 2016

Grafik 27. Ana Harcama Grupları İtibarıyla Tüketici Fiyat Endeksi Değişim Oranları

(Yıl Sonuna Göre)

12,73

7,67

8,43

6,83

8,06

8,62

2,07

1,61

5,68

8,31

13,98

9,68

8,17

10,87

5,68

8,99

6,71

10,95

7,16

6,40

3,56

11,56

6,39

13,23

11,00

8,81

5,65

31,59

3,98

6,42

6,24

9,73

12,36

3,18

5,93

9,47

8,62

11,08

8,53

0

2

4

6

8

10

12

14

16

18

20

22

24

26

28

30

32

34

(%)

2014

2015

2016

Kaynak: TÜİK.

Ana harcama grupları itibarıyla en yüksek fiyat artışı % 31,59 ile alkollü içecekler ve tütün

grubunda görülürken onu, % 12,36 ile ulaştırma ve kültür ve % 11,08 ile çeşitli mal ve

hizmetler grubundaki artışlar izlemiştir. En düşük fiyat artışı ise % 3,18 ile haberleşme ana

harcama grubunda gerçekleşmiş onu, % 3,98 ile giyim ve ayakkabı, % 5,65 ile gıda ve

alkolsüz içecekler grubundaki artışlar takip etmiştir.

TÜİK, kamuoyu ve TCMB’nin beklentileri doğrultusunda özel kapsamlı TÜFE göstergelerini

güncellemiş ve kapsamını genişletmiştir. TCMB’nin yakından izlediği H ve I olarak açıklanan

çekirdek enflasyon göstergelerinin kapsamı değiştirilmemiş, ancak sırasıyla B ve C

endeksleri olarak tanımlanmıştır. Ayrıca, işlenmemiş gıda, alkollü içecekler ve tütün ürünleri

hariç tutulan D endeksi yeni bir özel kapsamlı gösterge olarak ilave edilmiştir.

2016 yılında birikimli döviz kuru etkilerinin azalması, gıda fiyatlarındaki gerilemenin lokanta ve

oteller grubuna yansıması ve enerji fiyatlarının göreceli düşük seyretmesi çekirdek enflasyon

üzerinde etkili olmuştur. Bu gelişmelere paralel olarak temel enflasyon göstergelerinden B

(H) çekirdek fiyat göstergesi (işlenmemiş gıda ürünleri, enerji, alkollü içkiler, tütün ürünleri

ile altın hariç) bir önceki yılsonuna göre 1,98 puan gerileyerek % 7,29’a, enflasyonun diğer

öncü göstergelerinden olan C (I) fiyat göstergesi (enerji, gıda ve alkolsüz içecekler, alkollü

içkiler ile tütün ürünleri ve altın hariç) 2,03 puan gerileyerek % 7,48 artış göstermiştir (Tablo

59, Grafik 28).