Cengiz Günay: “TOBB olarak girişimciliği çok önemsiyoruz”
12.11.2021 /
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Yönetim Kurulu Üyesi Cengiz Günay, Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı tarafından, Global Girişimcilik Haftası kapsamında elektronik ortamda düzenlenen ‘Girişimciler için AB Projeleri Fırsatları’ toplantısına katıldı.
Toplantıda konuşan Cengiz Günay, TOBB olarak girişimciliği çok önemsediklerini ve yıllardır hamiliğini yaptıkları bir konu olduğunu söyledi.
Girişimciliği, kısaca bir fikre inanmak, o fikrin arkasında durmak, o fikir için çalışmak ve sonuçta ilgili fikir kapsamında kurulan hayalleri elde etmek olarak tanımlayabileceklerini ifade eden Günay, “Bu nedenle hayatın ve piyasa şartlarının gerekliliğine uygun olmayan fikirler ve projeler maalesef hayatta kalamıyor. Bu noktada ise aslında başarılı girişimcilik olgusu karşımıza çıkıyor. Başarılı girişimler hayal ile gerçek arasındaki en doğru bağı kuran modeller oluyor. Ancak bu bağı kurmak her zaman mümkün olmayabiliyor. Sürekli değişen veya doğru analiz edilemeyen piyasa şartları, planlanan modellerin başarıya ulaşmasını engelleyebiliyor” dedi.
Cengiz Günay, bu noktada hem devlet destekleri hem de AB desteklerinin devreye girdiğini belirterek şöyle devam etti: “İşte bu destekler girişimcilerin hayal ile gerçek arasındaki bağı kurarken, yani iş modellerimizi tasarlarken ve bu tasarımı hayata geçirirken aldığımız riski azaltmak üzere girişimcilere ve KOBİ’lere destek oluyor. Dolayısıyla bu destekler, hem KOBİ’lerin mevcut işletmelerine ilişkin yeni projeleri hayata geçirirken, hem de girişimcilerin fikirlerini hayata geçirirken aldıkları finansal riskleri azaltmakta büyük rol oynuyor”.
Günay, TOBB olarak devlet destekleri konusunda kamu kurum ve kuruluşları ile çok yakından çalıştıklarını, girişimcilerin ve KOBİ’lerin ihtiyaçlarını ilgili kuruluşlara bildirdiklerini ve yeni destek yayınlandığı zaman bu desteğe ilişkin bilginin yaygınlaştırılması için etkinlikler düzenlediklerini söyledi.
Girişimcilerin ve KOBİ’lerin devlet desteklerinden haberdar olduklarını ancak AB programları kapsamındaki desteklerden yeterince faydalanamadıklarını belirterek, “Bu kapsamda Dışişleri Bakanlığı AB Başkanlığı görüşmeler sonucunda Oda-Borsalarımıza AB Programları çerçevesinde proje yazımı konusunda bir eğitim vermenin fayda sağlayacağını değerlendirdik. Sağolsun bu noktada AB Başkanlığımız çok hızlı bir aksiyon aldı ve onlarla işbirliğinde Oda-Borsalarımızda çalışan 140 kişiye proje yazma eğitimi verdik. Bu konuda Oda-Borsa çalışanlarımızı eğitmeye devam ediyoruz, inşallah bu eğitimlerin kısa zaman içerisinde meyvelerini vereceğine inanıyorum. Eğittiğimiz bu 140 çalışma arkadaşımızla birlikte 2021 -2027 yılında bir önceki döneme göre hem Oda-Borsa camiamıza, hem de KOBİ’ler ve girişimcilerimize daha fazla AB Fonu getirmeyi hedefliyoruz” dedi.
AB programlarından faydalanmanın temel özelliklerinden bir tanesinin de güçlü konsorsiyumlar oluşturmaktan geçtiğini vurgulayan Cengiz Günay, “Güçlü konsorsiyumlar ise doğru kurumların bir araya gelmesiyle oluyor. TOBB, 365 Oda-Borsamız ve 1,5 milyon üyemiz ile Türk özel sektörünün çatı kuruluşu olarak faaliyet gösteriyoruz. Yine TOBB Kadın Girişimciler Kurulu ve TOBB Genç Girişimciler Kurulu ile 15 bin üyemiz ile Türkiye’nin girişimcilik ekosisteminin itici gücünü oluşturuyoruz. Özel sektörde faaliyet gösteren tüm kuruluşları kapsayan, Türk özel sektörü için şemsiye bir rolümüz bulunuyor. TOBB Başkanı sayın Hisarcıklıoğlu’nun Eurochambers’ta ve uluslararası kuruluşlardaki görevleri ile birlikte uluslararası alanda da TOBB olarak prestijli bir konuma sahibiz” ifadelerini kullandı.
Girişimcilik ekosisteminde faaliyet gösteren paydaşlarına çağrıda bulunan Günay, AB Programları çerçevesinde geliştirdikleri kapsayıcı projeler için TOBB’u da proje konsorsiyumlarının üyesi olarak değerlendirebileceklerini, proje faaliyetlerini karşılıklı konuşarak, hem projenin Türkiye’de yaygınlaştırılmasında hem de proje için AB nezdinde gerçekleştirilecek lobi faaliyetlerinde, AB Başkanlığı ile işbirliği içerisinde destek olabileceklerini söyledi.