26.05.2014 / İstanbul
"Sigorta ve Bireysel Emeklilik Sektöründe Dağıtım Kanalları" konulu III. Ulusal Sigorta Sempozyumu'nda, sigorta ve bireysel emeklilik dağıtım kanallarında yeni düzenlemeler ile ilgili sorunlar ve çözüm önerileri, düzenleyici, sigorta şirketi, acente, broker ve banka perspektifinden ele alındı.
TOBB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve SEGEM Yönetim Komitesi Üyesi Ender Yorgancılar sempozyumun açılışında yaptığı konuşmada, “Maalesef afetlerin ve kazaların ne zaman ve nerede başımıza geleceğini bilebilmemiz mümkün değil. Ancak elimizde öyle bir araç var ki, en azından yaşanılan felaketler sonrasında yaraların sarılmasında bir nebze olsun etkili olabilmekte. O araç da sigortanın ta kendisi” ifadesini kullandı.
Sigortacılık sektörünün felaketin hemen sonrasında devreye girerek zararın karşılanmasına yardımcı olduğunu ifade eden Yorgancılar, gerek işletme ve şahısların uğradığı zararların, gerekse doğal afetler gibi toplumun büyük bir kesiminin etkilendiği zararların giderilmesinde sigortanın en etkin ve uygulaması en kolay finansman aracı olduğunu belirtti.
-“Sigortacılığa önem veriyoruz”
Sigortacılık sistemi olmazsa insanların daha az risk alacağını bildiren Yorgancılar, “Yani daha az üretirler, daha az alırlar, daha az satarlar. O zaman da ekonomi tıkanır. Bundan dolayıdır ki, dünyada ekonominin ağırlığı nereye kayıyorsa, o bölgede sigortacılık sistemi de gelişir. İşte bu nedenle Türk özel sektörünün çatı örgütü olan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği sigortacılık sektörüne ayrı bir önem vermektedir. Bu sektörü büyütmeden, sektörün hizmet kalitesini dünya standartlarına ulaştırmadan istediğimiz hedeflere varmamızın son derece zor olduğunu biliyoruz” diye konuştu.
TOBB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve SEGEM Yönetim Komitesi Üyesi Ender Yorgancılar şöyle konuştu: “Birliğimiz sigortacılık konusunda önemli görevler üstlendi. Sigorta Acenteleri ile Sigorta Eksperleri Birliğimiz nezdinde örgütlenerek, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Sigorta Acenteleri İcra Komitesi ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Sigorta Eksperleri İcra Komitesi kuruldu. Birliğimiz söz konusu Komitelerin etkin çalışması için gerekli bütün tedbirleri aldı.
Bunun yanında, Sigorta bilincinin artırılması konusunda, Hazine Müsteşarlığımız öncülüğünde yapılan çalışmalara da katıldık. Bilhassa sektörel eğitime önem verdik ve bu hususta gerekli katkıları sağladık. Ama işimiz burada bitmiyor, sektör adına üzerinde çalışmamız gereken daha çok nokta var. Bunlardan biri de bugünkü sempozyumun ana teması olan dağıtım kanalları. Dağıtım kanalları, tüm sektörlerde olduğu gibi sigortacılık sektöründe de sistemin çalışmasını sağlayan ana unsurlardan biri.
Yakın zamanda, hem en fazla prim üretimini gerçekleştiren, hem de en fazla istihdamı sağlayan sigorta acentelerine ilişkin gerekli mevzuat düzenlemeleri yapıldı.
Artık sigorta acenteleri etkin bir şekilde denetleniyor. Bakınız bu güne kadar, İcra Komitesi tarafından alınan kararlar uyarınca açılan 500’ü aşkın disiplin soruşturması, Birliğimiz müfettişleri tarafından yürütüldü ve neticelendirildi.
Birliğimiz tarafından yetkilendirilen 115 oda, 14.500 acenteye giderek, acentelerin mevzuata uygunluğunu tetkik etti. Gerek görülen hallerde Müsteşarlık tarafından da acenteler denetlendi. Bu çalışmalar halen devam ediyor, denetim mekanizmaları sürekli işliyor, geliştiriliyor.
Ancak, diğer dağıtım kanalları için bunlardan bahsetmek mümkün değildir. Bu hususta, hem düzenleme hem de uygulama eksikliği bulunmakta. Özellikle, dağıtım kanalları arasında oluşabilecek haksız rekabetin engellenebilmesi için gerekli düzenlemelerin ivedilikle yapılması ve etkin denetim mekanizmalarının geliştirilmesi gerekmektedir.
Zira, dağıtım kanalı sektörün sigortalı ile buluşma noktasıdır. Dağıtım kanalı sağlıklı olmadığı müddetçe; müşteri memnuniyetinden ve sigortaya duyulacak güvenden bahsedemeyiz. Yanlış yapılan bir satış, sigorta şirketine, acenteye, ekspere ve dolayısı ile sektöre zarar verir.”
-Hazine Müsteşar Yardımcısı Burhanettin Aktaş
Hazine Müsteşar Yardımcısı Burhanettin Aktaş ise, Türkiye'deki prim üretiminin yüzde 70'ini gerçekleştiren acentelerin kurumsallaşmasını desteklemek amacıyla nisan ayı sonunda yürürlüğe giren yönetmeliğe dikkati çekerek, yeni yönetmelikle sigorta acenteliği faaliyetlerinin sigortacılık sektörüne olan güveni artırıcı bir biçimde sürdürmesi ve sözleşme taraflarının hak ve menfaatlerinin korunmasının hedeflendiğini kaydetti.
Toplumdaki sigorta algısının mimarının dağıtım kanalları olduğunu belirten Aktaş, mayıs ayında yürürlüğe giren yeni bir yönetmelikle teknolojik gelişmelere paralel olarak satışların, internet kanalı, çağrı merkezi ve benzeri uzaktan satış yöntemleri ile yapılabilmesinin önünün açıldığını anımsattı.
- Türkiye Sigorta Birliği Başkan Yardımcısı Ragıp Yergin
Türkiye Sigorta Birliği Başkan Yardımcısı Ragıp Yergin de Türkiye'deki acente sayısına dikkati çekerek, "Mevcut koşullarda şimdiki sayı yeterli düşünülse bile, yakın gelecekte sektörde yaşanacak gelişmelere paralel bir biçimde prim üretimi yükselecek, buna bağlı olarak da acente sayısı artacak" öngörüsünde bulundu.
Belçika'da her 10 bin kişiye 8, Hollanda'da 6, Fransa'da ise 3 sigorta acentesi düşerken, Türkiye'de bu sayının 2 olduğunu belirten Yergin, aynı şekilde her 10 bin kişiye düşen banka acentesi sayısında da benzer bir tablonun ortaya çıktığını aktardı.