TOBB - Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği

Yüksek Öğrenim Meclisi, işgücü piyasası ile uyumlu eğitim istedi


06.01.2012 / 



TOBB Türkiye Yüksek Öğrenim Meclisi, TOBB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Halim Mete’nin de katılımıyla Meclis Bakanı Bekir Okan’ın başkanlığında İstanbul’da toplandı. Toplantıda sektörün beklentilerine ilişkin bir sunum gerçekleştirilirken, öğretim odaklı eğitim yerine, öğrenci odaklı eğitime geçilmesi istendi ve işgücü piyasası ile uyumlu bir eğitim planlamasının şart olduğu ifade edildi.​ ​

 

Toplantının açılış konuşmasını gerçekleştiren TOBB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Halim Mete, yeni YÖK başkanının bir vakıf üniversitesinden gelmesi sebebiyle, vakıf üniversitelerinin sorunlarına aşina olduğunu hatırlatarak, bunun vakıf üniversiteleri için bir avantaj olduğunu anlattı. Mete ayrıca, sektörel şura için yapılan hazırlığın revize edilmesi gerektiğini dile getirdi.

-Üniversiteye giriş

Sektör rapor taslağı hakkında yapılan görüşmelerde ise,  yüksek öğretime girişin (yetenek sınavları hariç) ÖSYM tarafından yapılan merkezi bir sınavla gerçekleştiği belirtilerek; devlet üniversiteleri için yüksek öğretim yerleştirme sisteminin, fırsat eşitliğini sağlayacak yönde, alternatif öneriler oluşturularak yeniden yapılandırılması istendi.

Vakıf üniversiteleri için üniversitenin kendi öğrencisini seçme olanağı tanınması gerektiği vurgulanırken, “Öğrencilerin yeterli öğrenim kredisine ulaşabilmeleri için finansman modelleri geliştirilmeli, üniversitelerde tam kapasite kullanımı için düzenlemeler yapılmalı ve yurtdışından öğrenci talebini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılmalı” görüşü dile getirildi.

-Yükseköğretimde çeşitlilik

Diğer ülkelerde gözlemlenen yükseköğretimde çeşitliliğin ülkemizde yeterince oluşturulamadığına işaret edilen sektöre ilişkin sunumda; üniversitelerin uluslararası düzeyde araştırma üniversiteleri, kitlesel eğitim yapan üniversiteler, iki yıllık meslek yüksek okulları, uzaktan öğretim yapan üniversiteler, belirli bir alanda uzmanlaşmış üniversiteler ve topluma hizmet odaklı üniversiteler şeklinde çeşitlendirilmesi gerektiğini anlatıldı.

Yüksek öğrenimde kalitenin artırılması için Bologna Eğitim Yapısı’nın benimsenmesi,  akademik eğitimin dışında öğrencilere spor, sanat ve kültür alanında da kendilerini geliştirecek olanaklar sağlanması ve akademik değerlendirme ve kalite kontrolünün evrensel normlarda uygulanması üzerinde duruldu.


-Vakıf üniversitelerinin algısı

Toplantıda, vakıf üniversitelerinin yaşadığı problemleri çözülememesindeki en temel sebebin, vakıf üniversitelerinin politikacılar gözündeki algısı olduğu belirtildi. Vakıf üniversitelerinin, devlete büyük katkı sağlamalarına ve çok büyük yatırımlar yapmalarına rağmen, politikacıların gözünde hala üvey evlat muamelesi gördüğü dile getirildi.

Sektör Meclisi Başkanı Bekir Okan ise, devlet tarafından yurtdışında burslu okutulan doktora öğrencilerinin, zorunlu olarak devlet üniversitesine gönderildiğine dikkat çekerken, bu öğrencilerin vakıf üniversitelerine de gelebilmeleri konusunda lobi yapılması gerektiğini bildirdi.

Okan şöyle konuştu: “Bununla ilgili olarak, 40B kadrolarının vakıf üniversiteleri tarafından kullanımının artması, yurtdışında eğitim gören doktora öğrencilerinin vakıf üniversitelerinde istihdam edilmesi ile ilgili sorunun da çözümüne katkı sağlayacaktır. Ayrıca, devlet üniversitelerinin vakıf üniversiteleri üzerindeki hamilik pozisyonunun kaldırılması gerekmekte”

-Yurt dışı tanıtım faaliyetleri

Meclis Başkanı Bekir Okan ayrıca, yurtdışı tanıtım faaliyetleri hakkında da bilgilendirmede bulunurken şunları söyledi: “Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği Hakkındaki Tebliğ ile Türkiye’de yerleşik yüksek öğretim kuruluşlarının yurtdışında tanıtımı amacıyla yaptıkları faaliyetler çerçevesinde; ulaşım, konaklama ve tanıtım giderlerinin % 50’si oranında ve yıllık en fazla 300.000 ABD Dolarına kadar destekleneceği hükme bağlanmıştır.  Buradaki en önemli konu, hükümetin yurtdışından öğrenci alımını desteklemesidir. Bu konuda farklı desteklerin de olması planlanmaktadır. “Study in Turkey” projesi ile belirli ülkelere gidildiğinde orada üniversiteler için fuarlar düzenlenmesi için çalışma yapılmaktadır. Bu proje Sayın Cumhurbaşkanı tarafından da desteklenmektedir. Uluslararası öğrencilerin ülke ekonomisine katkısı da önemlidir. Örneğin Amerika yabancı öğrencilerden 20 milyar Dolar, İngiltere 16 milyar Dolar gelir elde etmektedir. Türkiye için bu rakamlara ulaşmak hemen mümkün olmasa da, yapılacak tanıtım faaliyetleri ile her geçen yıl artacağı beklenmektedir. Yurtdışından öğrenci alımı, sadece ülkemize döviz getirmesi açısından değil, Türkiye’nin bölgedeki üstlendiği rolü güçlendirmesi açısından da önemlidir.”

-Ar-Ge faaliyetlerine ilişkin bilgilendirme

Öte yandan TÜBİTAK Araştırma Destek Programları Başkanı Doç. Dr. Necati Demir de, Ar-Ge faaliyetleri hakkında meclis üyelerini bilgilendirdi. TÜBİTAK’ın araştırma desteklerinden yararlanan ilk 10 üniversiteden 3’ünün vakıf üniversitesi olduğunu söyleyen Demir, “Bunun iki nedeni var. İlki, vakıf üniversitelerinin kaliteli projeler üretmesi. İkincisi ise, vakıf üniversitelerinde proje ofislerinin kurulması. Proje ofisleri vakıf üniversitelerinin getirdiği bir yeniliktir” ifadesini kullandı.





Adınız Soyadınız
E-Posta Adresiniz
Kullanıcının E-Posta Adresi
Gönderenin Notu
Mesajınız Gönderilmiştir
İlginiz için teşekkür ederiz
ARAMA