15.04.2011 / Ankara
Hisarcıklıoğlu 800 yıl önceki ahilik teşkilatını örnek vererek, hayat boyu öğrenme modelinin geçmişimizde ve kültürümüzde bulunduğundu ifade etti.
TOBB Türkiye Eğitim Meclisi ve Milli Eğitim Bakanlığı işbirliğinde düzenlenen “Hayat Boyu Öğrenim ve Özel Öğretim Kurumlarının Rolü” konulu 4. Eğitim Kongresi Ankara’da TOBB Konferans Salonu’nda başladı. Konferansın açılışına başta TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu ve Milli Eğitim Bakanı Çubukçu olmak üzere, AB Türkiye Delegasyonu Başkan Yardımcısı Tibor Varadi, TOBB Eğitim Meclis Başkanı Necdet Doğanata ve MEB Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürü Mehmet Küçük’ün aralarında bulunduğu çok sayıda isim katıldı.
Kongre programı içerisinde, “AB Yeterlilikler Çerçevesinde Hayat Boyu Öğrenme Stratejileri, AB Yeterlilikler Çerçevesinde Türk Eğitim Sisteminin Yeniden Yapılandırılması, Hayat Boyu Öğrenme ve Özel Öğretim Kurumlarının Üstlenebileceği Rol” konuları yer alıyor.
Eğitim Kongresi’nin açılışında konuşan TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu “Hayat Boyu Öğrenme” konusunu çok önemsediğini vurgulayarak, “Önemsiyorum çünkü öğrenme durduğu zaman gelişim durur. Öğrenme durduğu zaman, medeniyetler inkişaf edemez. İşte bu yüzden Allah insanı, muhteşem bir mucize ile yaratmış. İnsana sınırsız bir öğrenme kabiliyeti ve isteği vermiş. Tarih boyunca söz sahibi olanlar da hep, bu kabiliyeti kullanan insanlar ve toplumlar olmuşlar” diye konuştu.
-“Bu işin patenti bizde”
“Hayat Boyu Öğrenme” kavramının, gelişmiş ülkelerin ortaya koyduğu, modern bir eğitim sistemi olarak lügatimize girdiğini bildiren Hisarcıklıoğlu, gelişmiş ülkelerin bu konuda önemli yol katettiklerini ifade etti. TOBB Başkanı, bizim de bu modelleri yerleştirip, aynı standartları yakalamaya çalıştığımızını ifade ederken, aslında bu işin patentinin bizim kültürümüzde olduğunu vurguladı. Hisarcıklıoğlu şöyle konuştu: ”Hayat boyu öğrenme modeli, bundan tam 800 yıl önce, bizim topraklarımızda, hem de tüccar ve sanayiciler arasında yerleşik bir sistemdi. Ahi Evran öncülüğünde kurulan ve dünyanın ilk özel sektör örgütlenmesi olan Ahilik teşkilatında, tüccar ve sanayicilerin bağlı olduğu meslek grupları vardı. Bu meslek gruplarında, belirli aralıklarla eğitimlerin yapılması zorunlu idi. Bu eğitimlerde, meslekle ilgili yeni bilgiler ve yöntemler öğretilirdi. Ve en önemlisi, bu eğitimlere katılmayan esnafa, ticaret yapma ruhsatı verilmezdi. Yani eğitim, bu şekilde teşvik ediliyordu. Şimdi sizlere soruyorum: Bizim şu anda gelişmiş ülkelerden ve Avrupa’dan örnek alarak uygulamaya çalıştığımız sistemin özü, bu değil midir?”
İnsanın yaşı ilerledikçe tecrübeleri artarken, sahip olduğu bilginin de gücünün zayıfladığını belirten Hisarcıklıoğlu, eskiden öğretilen bilgi kalıplarının hiçbir hükmü kalmadığına işaret etti.
Hayat Boyu Eğitim sistemiyle bilgi seviyesini de yenileyen toplumların, tarihte her zaman yükselip zenginleştiğini anlatan TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu şöyle konuştu: “İşte biz de insanımızın sahip olduğu beceri ve tecrübeyi, yenilenen bilgi ile destekleyebilirsek, daha verimli bir sisteme sahip olacağız ve daha hızlı zenginleşeceğiz. Bakınız, eğer bugün bizim verimlilik düzeyimiz Almanya’nınki ile aynı seviyede olsaydı, milli gelirimiz şimdikinin tam üç katı olacaktı. Ve Türkiye, şu anda dünyanın en büyük yedinci ekonomisi olacaktı. Milli Eğitim Bakanlığımız, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığımız, İş-Kur, TOBB ve TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi ile başlattığımız UMEM Beceri’10 Projesi bunun için çok önemli.”
-“Eski kalıpları yıkmalıyız”
Hayat boyu eğitimin yeni bir insan, yeni bir toplum tasavvur etmek anlamına geldiğini belirten Hisarcıklıoğlu “Madem bilgi çok hızlı eskiyor, mademki hayat boyu yenilenmek zorundayız, o zaman eski kalıpları yıkmalı ve düşünme tarzımızı da, sil baştan değiştirmeliyiz. Önümüze yeni bir vizyon koymak zorundayız. Bilginin bu kadar hızlı değiştiği bir çağda, stratejinizi, insanlara bilgi öğretmek üzerine kurarsanız, sürekli kaynak ve zaman harcamanız gerekir. Hâlbuki eğitim sistemimizin amacı, insanımıza bilgi öğretmek değil, bilgiye nasıl ulaşacaklarını öğretmek olmalıdır” dedi.
Önemli bir hususun da, “Ömür Boyu Eğitim” sisteminin profesyonelce dizayn edilmesi olduğuna dikkat çeken Hisarcıklıoğlu, “Bu anlamda özel sektör kurumlarına ve üniversitelerimize çok büyük rol düşüyor. Gelişmiş ülkelerin tamamında firmalar çalışan personeline belirli aralıklarla profesyonel eğitim verirler. Bu eğitimlerin tamamı, özel sektörde alanında uzman şirketler veya üniversiteler tarafından verilir. Çünkü eğitimde de, uzmanlaşma esastır. TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi bünyesinde, beş yıl önce kurduğumuz Sürekli Eğitim Merkezi, bunun en güzel örneklerinden biridir. Bu merkezde hem halka açık, hem de şirketler için düzenlenen eğitimler verilmektedir” ifadesini kullandı.
-Özel sektörün rolü artmalı
Hem sürekli eğitim alanında, hem de mesleki ve yaygın eğitim alanında özel sektörün önünün açılmasının gerekliliğine değinen TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu şunları söyledi: “Gelişmiş ülkelerdeki tecrübeler açıkça göstermiştir ki, özel sektör eğitim sisteminde ne kadar fazla yer alırsa, eğitimin kalitesi de bir o kadar artmaktadır.
Şimdi bizim de hızla, özel sektörün daha fazla rol alabileceği bir sistemi inşa etmemiz gerekiyor. Bu konudaki en acil tedbir, akreditasyon ve kredilendirme avantajlarını sağlamakla alınabilir. Biz TOBB camiası olarak, bu alanda elimizden gelen her türlü katkıyı vermeye hazırız.”
- Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu
Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu ise konuşmasında, ''Dünyadaki değişim ve gelişmelerle birlikte iş gücü piyasasında yaşanan istikrarsızlık, ulusal ve uluslararası düzeyde iş gücü hareketliliğinin yoğunlaşması ve teknolojik alanda kaydedilen gelişmeler hayat boyu öğrenmeyi, hayatın vazgeçilmez bir parçası haline getirdi'' dedi.
Milli Eğitim Bakanı Çubukçu, eğitim sisteminin hayat boyu öğrenme yaklaşımıyla yeniden
Bakan Çubukçu, dünyadaki değişim ve gelişmelerle birlikte iş gücü piyasasında yaşanan istikrarsızlık, ulusal ve uluslararası düzeyde iş gücü hareketliliğinin yoğunlaşması ve teknolojik alanda kaydedilen gelişmelerin hayat boyu öğrenmeyi, hayatın vazgeçilmez bir parçası haline getirdiğini belirtti.
-''Özel öğretim kurumları lokomotif görev görmektedir''
Çubukçu, 14 bin 390 özel öğretim kurumundan 3 bin 3'ünün örgün eğitim faaliyetlerini gerçekleştiren özel okullar olduğu bilgisini vererek, 11 bin 387 kurumun ise faaliyet alanının hayat boyu öğrenmeyle doğrudan ya da dolaylı ilişkilendirilebilecek özel öğretim kurumları olduğunu söyledi.
Bu kurumlarda, üst öğretime hazırlık, kişisel gelişim, görsel sanatlar, yabancı dil ve mesleki eğitim alanlarında 812 değişik kurs programının uygulandığını belirten Çubukçu, ayrıca son yıllarda MEB ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İŞKUR Genel Müdürlüğü arasında iş birliği protokolleri yapıldığını anımsattı.
Protokollerin amacının, istihdama yönelik mesleki eğitim projesi kapsamında Türkiye'de gerçekleştirilen ulusal, sektörel ve ikili düzeylerde hayat boyu öğrenmeye katılım düzeyini yükseltmek olduğunu ifade eden Çubukçu, ''Tüm bu çalışmalarda ortak amacımız, çeşitli nedenlerle işinden ayrılmış olanların, mesleğini geliştirmek veya değiştirmek isteyen işsizlerin, sektörün talepleri doğrultusunda mesleki eğitimle yetiştirilmesi ve istihdamları gerçekleştirilerek işsizliğin azaltılmasını sağlamaktır'' diye konuştu.
-Diğer konuşmacılar
AB Türkiye Delegasyonu Başkan Yardımcısı Tibor Varadi ise konuşmasında, Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi'nin hayat boyu öğrenmenin geliştirilmesinde önemli olduğunu belirterek, eğitim ve istihdam arasındaki boşluğun azalması için taraflar arasında iş birliğine ihtiyaç bulunduğunun altını çizdi.
Varadi, AB içerisinde hayat boyu öğrenme projelerinin oldukça başarılı sürdürüldüğünü ifade ederek, Türkiye'nin de hayat boyu öğrenme konusunda doğru yolda ilerlediğini sözlerine ekledi.
MEB Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürü Mehmet Küçük de hayat boyu öğrenmenin önemine dikkati çekerek, mesleki eğitimin hem nicelik hem nitelik yönünden geliştirilmesi gerektiğini ifade etti.
TOBB Türkiye Eğitim Meclisi Başkanı Necdet Doğanata ise insana verilen eğitimin büyük bir sorumluluk olduğunu ifade ederek, hayat boyu öğrenmeye ilgili tarafların yardım etmesi gerektiğini kaydetti.
Konuşmaların ardından Hisarcıklıoğlu, Milli Eğitim Bakanı Çubukçu'ya plaket takdim etti.
Adınız Soyadınız | |
E-Posta Adresiniz | |
Kullanıcının E-Posta Adresi | |
Gönderenin Notu |