

120
72. GENEL KURUL
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği •
www.tobb.org.trTablo 86. Kamu Kesimi Borçlanma Gereği
(Cari Fiyatlarla, Milyon TL)
Bileşenler
2013
2014 2015
(1)
GSYH'ye Oranı
2013 2014 2015
Merkezi yönetim bütçesi
18.543 23.370 22.606
1,2
1,3
1,2
KİT
-4.526
176
-653 -0,3
0,0
0,0
İşletmeci
-1.473 5.994
-450 -0,1
0,3
0,0
Özelleştirme kapsamındaki kuruluşlar
-3.052 -5.818
-204 -0,2
-0,3
0,0
Mahalli idareler
2.293 -1.200
-722
0,1
-0,1
0,0
Döner sermaye
-1.872
-842
-500 -0,1
0,0
0,0
Sosyal güvenlik kuruluşları
-709 -1.155
613
0,0
-0,1
0,0
İşsizlik Sigortası Fonu
-9.189 -11.041 -11.681 -0,6
-0,6
-0,6
Fonlar
2.607 1.500 -10.463
0,2
0,1
-0,5
Borçlanma gereği
7.146 10.807
-800
0,5
0,6
0,0
Bütçe faiz ödemeleri
49.986 49.913 53.006
3,2
2,9
2,7
Faiz dışı borçlanma gereği
-42.840 -39.106 -53.806
-2,7
-2,2
-2,8
Kaynak: KB, MB.
Not: (-) işareti fazlayı göstermektedir.
(1): Gerçekleşme tahmini.
2015 yılında kamu kesimi açığı içinde en yüksek paya sahip olan merkezi yönetim
bütçe açığı bir önceki yıla göre % 3,3 azalışla 22.606 milyon TL’ye gerilemiştir.
Sosyal güvenlik kuruluşları 613 milyon TL açık verirken, işletmeci KİT’ler 450 milyon
TL, özelleştirme kapsamındaki KİT’ler 204 milyon TL, mahalli idareler 722 milyon
TL, döner sermaye 500 milyon TL, İşsizlik Sigortası Fonu 11.681 milyon TL, fonlar
10.463 milyon TL, fazla verecektir.
Merkezi yönetim bütçe açığının GSYH’ye oranı % 1,3’ten % 1,2’ye, bütçe faiz
ödemelerinin GSYH’ye oranı % 2,9’dan % 2,7’ye gerilemiştir. Faiz dışı borçlanma
gereğinin 2013 yılında % 2,7 olan GSYH’ye oranı 2014 yılında % 2,2, 2015 yılında
da % 2,8 olmuştur.
1.4.4.5 Özelleştirme
Özelleştirmenin ana felsefesi, devletin asli görevleri olan adalet ve güvenliğin
sağlanması için gerekli harcamalar ile özel sektör tarafından yüklenilemeyecek
altyapı yatırımlarına yönelmesi, ekonominin pazar mekanizmaları tarafından
yönlendirilmesi olarak belirlenmiştir.
Ülkemizde belirlenen bu hedef doğrultusunda 1984 yılında kamuya ait yarım kalmış
tesislerin tamamlanması veya yerine yeni bir tesis kurulması amacıyla özel sektöre
devri uygulaması ile başlatılan özelleştirme çalışmaları 1986 yılından itibaren
hız kazanmıştır. Son yıllarda ise özelleştirme kapsamındaki kuruluşların büyük
bölümünde özelleştirme çalışmalarının tamamlanmasıyla birlikte çalışmalar büyük
ölçüde yavaşlamıştır.