Previous Page  138 / 255 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 138 / 255 Next Page
Page Background

120

72. GENEL KURUL

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği •

www.tobb.org.tr

Tablo 86. Kamu Kesimi Borçlanma Gereği

 (Cari Fiyatlarla, Milyon TL)

Bileşenler

2013

2014 2015

(1)

GSYH'ye Oranı

2013 2014 2015

Merkezi yönetim bütçesi

18.543 23.370 22.606

1,2

1,3

1,2

KİT

-4.526

176

-653 -0,3

0,0

0,0

İşletmeci

-1.473 5.994

-450 -0,1

0,3

0,0

Özelleştirme kapsamındaki kuruluşlar

-3.052 -5.818

-204 -0,2

-0,3

0,0

Mahalli idareler

2.293 -1.200

-722

0,1

-0,1

0,0

Döner sermaye

-1.872

-842

-500 -0,1

0,0

0,0

Sosyal güvenlik kuruluşları

-709 -1.155

613

0,0

-0,1

0,0

İşsizlik Sigortası Fonu

-9.189 -11.041 -11.681 -0,6

-0,6

-0,6

Fonlar

2.607 1.500 -10.463

0,2

0,1

-0,5

Borçlanma gereği

7.146 10.807

-800

0,5

0,6

0,0

Bütçe faiz ödemeleri

49.986 49.913 53.006

3,2

2,9

2,7

Faiz dışı borçlanma gereği

 -42.840 -39.106 -53.806 

-2,7 

-2,2 

-2,8

Kaynak: KB, MB.

Not: (-) işareti fazlayı göstermektedir.

(1): Gerçekleşme tahmini.

2015 yılında kamu kesimi açığı içinde en yüksek paya sahip olan merkezi yönetim

bütçe açığı bir önceki yıla göre % 3,3 azalışla 22.606 milyon TL’ye gerilemiştir.

Sosyal güvenlik kuruluşları 613 milyon TL açık verirken, işletmeci KİT’ler 450 milyon

TL, özelleştirme kapsamındaki KİT’ler 204 milyon TL, mahalli idareler 722 milyon

TL, döner sermaye 500 milyon TL, İşsizlik Sigortası Fonu 11.681 milyon TL, fonlar

10.463 milyon TL, fazla verecektir.

Merkezi yönetim bütçe açığının GSYH’ye oranı % 1,3’ten % 1,2’ye, bütçe faiz

ödemelerinin GSYH’ye oranı % 2,9’dan % 2,7’ye gerilemiştir. Faiz dışı borçlanma

gereğinin 2013 yılında % 2,7 olan GSYH’ye oranı 2014 yılında % 2,2, 2015 yılında

da % 2,8 olmuştur.

1.4.4.5 Özelleştirme

Özelleştirmenin ana felsefesi, devletin asli görevleri olan adalet ve güvenliğin

sağlanması için gerekli harcamalar ile özel sektör tarafından yüklenilemeyecek

altyapı yatırımlarına yönelmesi, ekonominin pazar mekanizmaları tarafından

yönlendirilmesi olarak belirlenmiştir.

Ülkemizde belirlenen bu hedef doğrultusunda 1984 yılında kamuya ait yarım kalmış

tesislerin tamamlanması veya yerine yeni bir tesis kurulması amacıyla özel sektöre

devri uygulaması ile başlatılan özelleştirme çalışmaları 1986 yılından itibaren

hız kazanmıştır. Son yıllarda ise özelleştirme kapsamındaki kuruluşların büyük

bölümünde özelleştirme çalışmalarının tamamlanmasıyla birlikte çalışmalar büyük

ölçüde yavaşlamıştır.