TÜRKİYE DEMİR VE DEMİRDIŞI METALLERMECLİSİ RAPORU 2016
114
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği /
www.tobb.org.trBu yönüyle, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın her kademesinde bugüne kadar yürütülen
çalışmalar kapsamında, ön işleme tutulan çelikhane cürufunun çeşitli sektörlerde
alternatif hammadde olarak kullanımının önündeki bürokratik engellerin önemli
ölçüde azaltıldığı görülmektedir.
13.3.3.Karayolları AR-GE Projesi (2013)
Çelikhane cürufunun karayollarında standart bir ürün olarak kullanılabilmesi için,
Karayolları Genel Müdürlüğü ve İTÜ’nün birlikte yürüttüğü, üye kuruluşlarımızdan
Çolakoğlu Metalurji ile Derneğimizce de desteklenen “Çelik Üretiminde Elde
Edilen Cürufun Karayolu İnşaatında Kullanımı, Performansı ve Mevzuat Önerisinin
Oluşturulması” başlıklı AR-GE projesi 2013 yılında başlamıştır.
Projeye ilişkin ara raporlarda, proje kapsamında, bugüne kadar yapılan laboratuar
çalışmaları ile, çelikhane cürufunun, içeriğindeki metallerin sıvı ortama verdikleri
bileşikler önemsiz düzeylerde kaldığından, yer altı ve yüzeysel içme suyu kaynakları için
tehlike oluşturmadığı, hayvanlar ve fauna üzerinde belirli bir etkisinin bulunmadığı,
içeriğindeki metaller besin zincirine birikmediği, nehirler ve göller gibi su ortamlarının
kalitelerine ve sucul yaşama olumsuz etkisinin olmadığı ortaya konulmuştur.
Proje yürütücüsü İTÜ’den alınan bilgilere göre, teknik ve idari çalışmaların
tamamlanmasının ardından, farklı iklim koşullarında, cürufun etkilerinin belirlenmesi
amacıyla, ülkemizin kuzey ve güney bölgelerinde iki deneme yolu yapılması
planlanmıştır.
Sakarya ili sınırları içinde, D-100 karayolu üzerinde bulunan İstanbul-Ankara
güzergahında ilk yol yapımına başlanmıştır. Tane boyutlarının, Karayolları Teknik
Şartnamesi 2013’de verilen limitlerin dışında olduğu belirlenmiştir. İnce malzemenin
yeniden kullanılabilmesi için, kırma işleminden geçirilmesi gerektiğinden, Karayolları
Genel Müdürlüğü’nün de önerdiği üzere, 0-5 mm. malzeme için kalker kullanılmasına
karar verilmiştir.