TÜRKİYE DEMİR VE DEMİRDIŞI METALLERMECLİSİ RAPORU 2016
112
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği /
www.tobb.org.tr13.2.5.Demiryolu Balast Malzemesi Olarak Cüruf Kullanımı
Balast, platform üzerine konan traverslerin içinde gömülü oldukları kırma taş
tabakasıdır. Avrupa’da çelikhane cürufları “EN 13450: Demiryolu Balastı için
Agregalar” standardını sağlaması halinde demiryollarında kullanılmaktadır. Çelik
cüruf balastı; ağır olması sayesinde kavislerdeki yanal harekete karşı yüksek direnç ve
daha iyi drenaj sağlaması, daha stabil ve birbirine kenetli bir yol temeli oluşturması,
aşınmaya ve sıcaklık değişimlerine karşı yüksek direnç göstermesi gibi avantajlarından
dolayı tercih edilen bir üründür (NSA, 1993).
13.2.6.Gübre Üretiminde Cüruf Kullanımı
Pota cürufu yeteri miktarda CaO ve MgO içerdiğinde, asitli toprakta toprağın doğal
asitliğini azaltması amacıyla kullanılmaktadır. Cüruftaki fosfor ve çeşitli minareler,
toprağı tarımsal açıdan daha kullanışlı yaparlar ve toprağa dağılırlar. Avrupa’da BOF
cürufu büyük ölçüde bu özellikte kullanılmakta ve bazı uygulamalarda cürufun %20’si
gübre olarak değerlendirilmektedir (İTÜ TechnoBee, 2012).
13.3.Cürufun Türkiye’de Mevcut Kullanım Alanları
13.3.1.Yüksek Fen Kurulu Birim Fiyat Listesi
Çelikhane cürufundan elde edilen yapay agrega, 2015 yılı Yüksek Fen Kurulu birimfiyat
listesine eklenmiştir. “Yapay Beton Agregaları” (TS 706 EN12620) ve “Yol Yapımında
Kullanılan Bağlayıcısız ve Hidrolik Bağlayıcılı Malzemeler İçin Yapay Agregalar” (TS EN
13242) standartlarına göre, yapay agreganın ürün olarak kullanılabilmesi, uygunluk
değerlendirme kuruluşlarından ürün belgesi alınması ile mümkün olmaktadır.