Previous Page  128 / 161 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 128 / 161 Next Page
Page Background

TÜRKİYE DEMİR VE DEMİRDIŞI METALLERMECLİSİ RAPORU 2016

112

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği /

www.tobb.org.tr

13.2.5.Demiryolu Balast Malzemesi Olarak Cüruf Kullanımı

Balast, platform üzerine konan traverslerin içinde gömülü oldukları kırma taş

tabakasıdır. Avrupa’da çelikhane cürufları “EN 13450: Demiryolu Balastı için

Agregalar” standardını sağlaması halinde demiryollarında kullanılmaktadır. Çelik

cüruf balastı; ağır olması sayesinde kavislerdeki yanal harekete karşı yüksek direnç ve

daha iyi drenaj sağlaması, daha stabil ve birbirine kenetli bir yol temeli oluşturması,

aşınmaya ve sıcaklık değişimlerine karşı yüksek direnç göstermesi gibi avantajlarından

dolayı tercih edilen bir üründür (NSA, 1993).

13.2.6.Gübre Üretiminde Cüruf Kullanımı

Pota cürufu yeteri miktarda CaO ve MgO içerdiğinde, asitli toprakta toprağın doğal

asitliğini azaltması amacıyla kullanılmaktadır. Cüruftaki fosfor ve çeşitli minareler,

toprağı tarımsal açıdan daha kullanışlı yaparlar ve toprağa dağılırlar. Avrupa’da BOF

cürufu büyük ölçüde bu özellikte kullanılmakta ve bazı uygulamalarda cürufun %20’si

gübre olarak değerlendirilmektedir (İTÜ TechnoBee, 2012).

13.3.Cürufun Türkiye’de Mevcut Kullanım Alanları

13.3.1.Yüksek Fen Kurulu Birim Fiyat Listesi

Çelikhane cürufundan elde edilen yapay agrega, 2015 yılı Yüksek Fen Kurulu birimfiyat

listesine eklenmiştir. “Yapay Beton Agregaları” (TS 706 EN12620) ve “Yol Yapımında

Kullanılan Bağlayıcısız ve Hidrolik Bağlayıcılı Malzemeler İçin Yapay Agregalar” (TS EN

13242) standartlarına göre, yapay agreganın ürün olarak kullanılabilmesi, uygunluk

değerlendirme kuruluşlarından ürün belgesi alınması ile mümkün olmaktadır.