TÜRKİYE DEMİR VE DEMİRDIŞI METALLERMECLİSİ RAPORU 2016
109
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği /
www.tobb.org.trözelliklerini arttırmak için üst tabaka yol kaplamasında kullanılmaktadır. Bazı
eyaletlerde gözenekli ve gözeneksiz çelik cüruf agrega, “ASTM D2940: Karayolları
veya Havalimanlarında Temeller ve Alt-temeller için Aşamalı Agrega Malzemesi için
Standart Şartname” ve “ASTM D5106-15: Bitümlü Yol Kaplama Karışımları için Çelik
Cüruf Agregaları için Standart Şartname” limitlerini sağlaması şartıyla temel ve alt
temelde kullanılmaktadır. Bazı eyaletlerin karayolları standart şartnamesi içinde çelik
cüruf agregalarına ayrıca yer verilmektedir.
Avustralya’da ise BOF cürufu ile uçucu kül karıştırılarak yoğun yollarda alt temel
malzemesi, ya da EAO cürufu ile belli oranda mevcut temel materyali karıştırılıp, RTA
3051 spesifikasyonlarını sağlayarak, yol temel malzemesi olarak kullanılmaktadır.
Çelik cürufları bütün asfalt ve püskürtmeli kaplama uygulamalarında, özellikle ağır
vasıtalı ve yüksek kayma gerilmeli yollarda da yaygın olarak kullanılabilmektedir (ASA,
2002).
Japonya’da yüksek fırın cürufları ve çelik cürufları, kırma ve mekanik stabilizasyon
işlemlerinden sonra,
yol kaplama malzemesi olarak kullanılmaktadır. 1960 yılından
beri cürufların yol inşaatında kullanımına yönelik çalışmalar yürütülmektedir. 1979
yılında JIS standardı hazırlanmış ve revizyonlar sonucunda mevcut “JIS A 5015: Demir
Çelik Cüruflu Yol İnşaatı” Standardı oluşturulmuştur
(SLG.JP, 2016). 2002 yılında
demir çelik cürufu içeren temel tabaka malzemesi ve asfalt karışımı, “Yeşil İhale
Kanunu” altında belirlenen ihale öğesi olarak düzenlenmiştir. Birçok demir ve çelik
cürufu ürününe; üstün çevre performansları ve uzun yıllar kullanımlarından dolayı
yüksek oranlarda değer biçilmekte ve “Çevre Dostu Ürünlerin ve Hizmetlerin İhalesini
Geliştirmeye İlişkin Kanun (Yeşil Satın Alma Kanunu, 2001)” kapsamında kamu
işleri gerçekleştirilirken “belirlenmiş ihale öğeleri (çevresel etkiyi azaltmaya katkı
sağlayan ürün)” olarak yer verilmektedir. Bu Kanuna dayanarak, ulusal ve bölgesel
hükümetler bu malzemelerin ihalesi için aktif bir şekilde çalışmakta ve bu malzemeler
Japonya’nın her yerinde inşaat mühendisliği işlerindemalzeme olarak etkin bir şekilde
değerlendirilmektedir.
Çin’de yol inşaatında çelik cürufu uygulamaları çok önceden başlamış, ilgili standartlar
veteknikşartnameler ileetkinbir şekildeyürütülmektedir.1990yılında İnşaatBakanlığı
tarafından “Temel tabaka olarak kullanılan çelik cürufu ve kireç karışımı yapımı için