Previous Page  125 / 161 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 125 / 161 Next Page
Page Background

TÜRKİYE DEMİR VE DEMİRDIŞI METALLERMECLİSİ RAPORU 2016

109

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği /

www.tobb.org.tr

özelliklerini arttırmak için üst tabaka yol kaplamasında kullanılmaktadır. Bazı

eyaletlerde gözenekli ve gözeneksiz çelik cüruf agrega, “ASTM D2940: Karayolları

veya Havalimanlarında Temeller ve Alt-temeller için Aşamalı Agrega Malzemesi için

Standart Şartname” ve “ASTM D5106-15: Bitümlü Yol Kaplama Karışımları için Çelik

Cüruf Agregaları için Standart Şartname” limitlerini sağlaması şartıyla temel ve alt

temelde kullanılmaktadır. Bazı eyaletlerin karayolları standart şartnamesi içinde çelik

cüruf agregalarına ayrıca yer verilmektedir.

Avustralya’da ise BOF cürufu ile uçucu kül karıştırılarak yoğun yollarda alt temel

malzemesi, ya da EAO cürufu ile belli oranda mevcut temel materyali karıştırılıp, RTA

3051 spesifikasyonlarını sağlayarak, yol temel malzemesi olarak kullanılmaktadır.

Çelik cürufları bütün asfalt ve püskürtmeli kaplama uygulamalarında, özellikle ağır

vasıtalı ve yüksek kayma gerilmeli yollarda da yaygın olarak kullanılabilmektedir (ASA,

2002).

Japonya’da yüksek fırın cürufları ve çelik cürufları, kırma ve mekanik stabilizasyon

işlemlerinden sonra,

yol kaplama malzemesi olarak kullanılmaktadır. 1960 yılından

beri cürufların yol inşaatında kullanımına yönelik çalışmalar yürütülmektedir. 1979

yılında JIS standardı hazırlanmış ve revizyonlar sonucunda mevcut “JIS A 5015: Demir

Çelik Cüruflu Yol İnşaatı” Standardı oluşturulmuştur

(SLG.JP

, 2016). 2002 yılında

demir çelik cürufu içeren temel tabaka malzemesi ve asfalt karışımı, “Yeşil İhale

Kanunu” altında belirlenen ihale öğesi olarak düzenlenmiştir. Birçok demir ve çelik

cürufu ürününe; üstün çevre performansları ve uzun yıllar kullanımlarından dolayı

yüksek oranlarda değer biçilmekte ve “Çevre Dostu Ürünlerin ve Hizmetlerin İhalesini

Geliştirmeye İlişkin Kanun (Yeşil Satın Alma Kanunu, 2001)” kapsamında kamu

işleri gerçekleştirilirken “belirlenmiş ihale öğeleri (çevresel etkiyi azaltmaya katkı

sağlayan ürün)” olarak yer verilmektedir. Bu Kanuna dayanarak, ulusal ve bölgesel

hükümetler bu malzemelerin ihalesi için aktif bir şekilde çalışmakta ve bu malzemeler

Japonya’nın her yerinde inşaat mühendisliği işlerindemalzeme olarak etkin bir şekilde

değerlendirilmektedir.

Çin’de yol inşaatında çelik cürufu uygulamaları çok önceden başlamış, ilgili standartlar

veteknikşartnameler ileetkinbir şekildeyürütülmektedir.1990yılında İnşaatBakanlığı

tarafından “Temel tabaka olarak kullanılan çelik cürufu ve kireç karışımı yapımı için