![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0344.png)
TÜRKİYE İKLİMLENDİRME SANAYİ SEKTÖR RAPORU
2015
307
Türkiye’deki üniversitelerde, iklimlendirme sektörüne doğrudan hitap eden bir bölüm
yoktur. Bununla birlikte, meslek liselerinde sektöre yönelik eğitim yapılmaktadır,
ancak sayısı yeterli değildir.
Ortak Hareket Kabiliyeti(+):
Türk iklimlendirme sektörü firmaları, sivil toplum kuruluşları ile birlikte, iki yılda bir
alanında dünyanın üçüncü büyük fuarını, İstanbul’da yapabilmeyi başarmıştır. Bu
fuara 1500 civarında potansiyel katılımcı olması, sektörün büyüklüğünü görebilmek
açısında önemlidir. Fuara çok sayıda yabancı firma katılımı olmasının nedeni ise, hem
Türkiye’nin cazip bir pazar olması hem de çevre ülkelere Türkiye merkezli ulaşabilme
niyetidir. Sektör firmalarının biraraya geldikleri STK’lar da ortak hareket edebilme
kabiliyetinin diğer bir göstergesidir. Bununla birlikte, müteahit, tasarımcı ve
üreticilerin birlikte iş yapabilme girişimlerinin artması için, ciddi potansiyel alan
olduğu görülmektedir.
Müteahitlerle İşbirliği (+/-):
Türk Müteahhitlik firmaları, özellikle yurtdışında, dünyanın en büyük oyuncularından
biri haline gelmişlerdir. Yurtdışındaki işlerini yaparlarken Türkiye’den tedarikçilerle
çalışmayı tercih etmektedirler. Bununla birlikte, iklimlendirme sektörü ile işbirlikleri,
genel olarak kişisel ilişkiler üzerine bina edilmiştir. Son zamanlarda, büyük Türk
müteahhitlik firmalarının, ulaştıkları coğrafyada, hakim olan iklimlendirme sektörü
ürünlerine yöneldikleri gözlenmektedir.
5.5. Strateji, Yapı ve Rekabet:
Sektör Stratejisinin Varlığı(+/-):
Sektörün henüz üzerinde uzlaşılmış bir stratejisi yoktur. Yapılan anket çalışması,
derinlemesine mülakatlar ve Çalıştay’da alınan cevaplar, bu durumu, net olarak ortaya
koymaktadır. Bununla birlikte, başta İSKAV ve TOBB iklimlendirme meclisi olmak
üzere, İSKİD, TTMD, ESSİAD, DOSİDER, SOSİAD, İZODER, MTMD gibi ilgili
sektörel sivil toplum kuruluşlarının, bu konuda ciddi bir altyapı oluşturdukları
görülmektedir.
Firmaların Rekabet Stratejisi(+/-):