TÜRKİYE DEMİR VE DEMİRDIŞI METALLERMECLİSİ RAPORU 2016
108
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği /
www.tobb.org.tr13.2.1.Karayolu İnşaatında Cüruf Kullanımı
Birçok ülkede, karayolu üstyapı tabakalarının yapımı için gerekli olan kaliteli doğal
agregaların temini giderek zorlaşmaktadır. Merkezi hükümetin yeni düzenlemeler
getirmesi, yerel yönetimlerin daha bilinçli davranması neticesinde taş ocaklarının
açılması ve işletilmesi giderek daha sıkı kurallara tabi tutulmaktadır. Ayrıca, yerleşim
birimlerine yakın olan mevcut ocaklarda ve dere yataklarında kaliteli malzemenin
tükenmeye başlaması nedeniyle, yerleşim birimlerine daha uzak bölgelere yönelme
söz konusudur. Bu durum nakliye maliyetlerinin giderek artmasına neden olmakta
ve yapım maliyetlerini de etkilemektedir. Kaliteli ve kısmen maliyetli olan doğal
agregaları daha verimli kullanma gerekliliği ortadadır. Bu nedenle, kütlesel miktarda
yapı malzemesi gerektiren, yol inşaatı gibi yapım işlerinde endüstriyel atıklar (ikincil
agregalar) kullanılarak doğal kaynaklarımızın verimli kullanılması önem taşımaktadır.
Yol inşaatında kullanılabilen endüstriyel yan ürünler sıralanacak olursa; çelikhane
cürufları, uçucu kül, inşaat ve yıkımatıkları, sökülmüş beton yol kaplamaları, sökülmüş
asfalt yol kaplamaları ve gübre fabrikası atıkları başta gelmektedir.
Amerikan Federal Karayolları İdaresi (FHWA) karayolları, köprüler ve tünellerin
inşaatı, bakımı ve korunması üzerinde yönetimi sağlayarak, devlet ve yerel kurumlara
teknik destek sağlayan bir kurumdur. FHWA, çelik cüruflarının asfalt betonda kaba
ya da ince agrega olarak kullanımına dair kullanıcı kılavuzu yayımlamış ve kılavuzda
belirtildiği üzere; ABD’de en az 11 eyalette çelikhane cürufları asfaltta agrega olarak
kullanılmaktadır. Çelikhane cürufu agregalı sıcak karışım asfaltının olumlu özellikleri;
iyi sürtünme ve sıyırma direnci, yüksek stabilite ve tekerlek izi direnci olarak
belirtilmektedir (FHWA, 2012). Çelikhane cüruflarının, üstün bir kayma direnci özelliği
gösterdiği asfalt üst yapılarda ve demiryolu balastında kullanımında hacim değişikliği
problemiyle karşılaşılmamaktadır. 1992 yılında ABD’de çelikhane cüruflarının %35’i
yol temeli, %16’sı dolgu, %13’ü asfalt agregası, %3’ü ise demir yolu balastı olarak
kullanılmıştır (NSA, 1992).
ABD’de kullanılan çelik cüruf agreganın kabul edilmesi için gereklilikler eyaletten
eyalete değişiklik göstermektedir. Örneğin; bazı eyaletlerde nemli iyileştirme ya
da genleşme testi gerekirken; bazılarında sıcak karışımlı asfaltta iyileştirme ya da
genleşme testi gerekmeden kullanılmaktadır. Çoğu eyalette yol kaplamada sürtünme