25
EKONOMİK RAPOR - 2015
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği •
www.tobb.org.trsayısında bir azalış olmamasına rağmen yaşanan bu gelir kaybını TL’deki değer
kaybına bağlayabiliriz. Türkiye’ye giren turist sayısı 2014 yılından 2015 yılına çok
değişmemiştir. Ancak kimi ülkelerden gelen turist sayılarında çarpıcı değişikler
gözlenmiştir. Suriyeli sığınmacılar dolayısıyla artan rakamları gözardı edersek, en
çok artış % 19,0 ile İsrailli turistlerde görülmüş, bu artışı % 16,0 ileAvustralyalı turistler
izlemiştir. En büyük azalış ise % 38,0’lık bir kayıp ile Japon turistlerde görülmüştür.
2014 yılında yatırım teşvik belgesine bağlanan sabit yatırım tutarı % 33,3 azalırken,
2015 yılında % 60,2 artmıştır. Böylece 2014 yılında 64.350 milyon TL olan teşvik
belgesine bağlanan sabit yatırımlar, 2015 yılında 103.059 milyon TL’ye yükselmiştir.
İmalat sanayi sektörüne verilen yatırım teşvik belgelerinin tutarı % 1,2 azalarak
24.340milyon TL’ye gerilerken, diğer tüm sektörlere verilen yatırım teşvik belgelerinin
tutarları bir önceki yıla göre artış göstermiştir. 2015 yılında teşvik belgesine bağlanan
sabit yatırımlar içinde hizmetler sektörü % 36,8’lik pay ile ilk sırada yer alırken, enerji
sektörü % 36,6, imalat sanayi sektörü % 23,6, madencilik sektörü % 2,3, tarım
sektörü % 0,7’lik pay ile onu takip etmiştir.
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) fiyat istikrarının sağlanmasına
odaklı açık enflasyon hedeflemesi rejimini 2006 yılından itibaren uygulamaktadır.
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası 2015 yılında da 2010 yılı sonlarından itibaren
uygulanmaya başlanan bu yeni para politikası çerçevesinde uygulamalarını
sürdürmüştür. 10 Aralık 2014 tarihinde yayınlanan 2015 Yılı Para ve Kur Politikası
metninde, para ve kur politikasının ana çerçevesi yanında makro-finansal riskleri
sınırlamaya ve basiretli borçlanmayı desteklemeye yönelik yeni makroihtiyati
politikaları açıklamıştır.
2015 yılı sonunda enflasyon, 2012 yılından bu yana sabitlenen % 5’lik hedefin 3,81
puan üzerinde % 8,81 düzeyinde gerçekleşmiştir. TCMB Hükümete gönderdiği
mektupta, enflasyonun belirgin olarak hedefin üzerinde gerçekleşmesinde, döviz
kurunda kaydedilen birikimli artışlar, gıda fiyatlarının yüksek seyri ile beklentilerdeki
bozulmaya bağlı olarak enflasyon eğiliminin güçlenmesinin etkili olduğunu bildirmiştir.
Ana harcama grupları itibarıyla en yüksek fiyat artışı % 13,23 ile lokanta ve oteller
grubunda görülürken onu, % 11,56 ile eğlence ve kültür ve % 11,0 ile çeşitli mal ve
hizmetler grubundaki artışlar izlemiştir. En düşük fiyat artışı ise%3,56 ile haberleşme
ana harcama grubunda gerçekleşmiş onu, % 5,68 ile alkollü içecekler ve tütün, %
6,39 ile eğitim grubundaki artışlar takip etmiştir.
Temel enflasyon göstergelerinden olan ve ana endeksten işlenmemiş gıda ürünleri,
enerji, alkollü içkiler, tütün ürünleri ve altının çıkarılması ile hesaplanan H çekirdek
fiyat göstergesinde % 9,27 artış gerçekleşmiştir. 2014 yılı sonunda % 6,36 artan Yİ-
ÜFE, Türk Lirasındaki değer kaybı nedeniyle imalat sanayi fiyatlarında yükselme,
gıda imalatı ve uluslararası petrol fiyatlarındaki düşüşün etkisiyle 2015 yılı sonunda
0,65 puan azalarak % 5,71’e gerilemiştir.