Previous Page  134 / 260 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 134 / 260 Next Page
Page Background

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği • www.

tobb.org.tr

73. GENEL KURUL

114

2016 yılı merkezi yönetim bütçe gelirlerinin cari fiyatlarla GSYH’ye oranı % 20,7’den %

21,4’e, merkezi yönetim bütçe giderlerinin GSYH’ye oranı % 21,7’den % 22,5’e yükselmiştir.

Merkezi yönetim bütçe açığının GSYH’ye oranı % 1,0’den % 1,1’e yükselmiş, faiz dışı

merkezi yönetim bütçe fazlasının GSYH’ye oranı ise % 1,5’ten % 0,8’e gerilemiştir.

1.4.4.1.1 Gelirler

2016-2018 dönemi Orta Vadeli Planında izlenecek kamu gelir politikasının, adil ve etkin bir

vergi sistemi oluşturma hedefi doğrultusunda; istihdamı ve yatırımları teşvik edecek, yurtiçi

tasarrufları artıracak, bölgesel gelişmişlik farklarını azaltacak, ekonominin rekabet gücünü

geliştirecek şekilde yürütüleceği açıklanmıştır. Kamu mali sisteminin ihtiyaç duyduğu

gelirlerin sağlıklı ve sürekli kaynaklardan elde edilmesi temel amaç olarak gösterilmiştir.

Bütçe gelirleri 2016 yılında bir önceki yıla göre daha olumlu bir performans göstermiştir.

Ekonomik faaliyetlerdeki yavaşlamaya bağlı olarak vergi gelirlerinde sınırlı bir artış olurken,

vergi dışı gelirlerdeki yüksek oranlı artış gelir artışını destekleyen en önemli gelişme

olmuştur. 2015 yılında % 13,5 artan merkezi yönetim bütçe gelirleri, 2016 yılında % 14,8’lik

artışla 554.431 milyon TL’ye yükselirken, hedeflenen miktarın 13.612 milyon TL üzerinde

gerçekleşmiştir (Tablo 81).

425.383

482.780

554.431

448.752

506.305

583.689

-23.370

-23.525

-29.258

26.544

29.479

20.989

-100.000

-50.000

0

50.000

100.000

150.000

200.000

250.000

300.000

350.000

400.000

450.000

500.000

550.000

600.000

650.000

2014

2015

2016

Bütçe gelirleri

Bütçe giderleri

Bütçe dengesi

Faiz dışı denge

Kaynak: MB.

(Milyon TL)

Grafik 39. Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmesi