Previous Page  138 / 260 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 138 / 260 Next Page
Page Background

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği • www.

tobb.org.tr

73. GENEL KURUL

118

1.4.4.1.2 Giderler

2016-2018 Orta Vadeli Mali Planında

11

kamu harcama politikasının çok yıllı bütçeleme

yaklaşımı çerçevesinde, belirlenen politika öncelikleri dikkate alınarak ve kamu idarelerine

tahsis edilen ödenek tavanları doğrultusunda yürütülmesi öngörülmüştür. Önceki yıllarda

da olduğu gibi harcamaların kontrol altında tutulması suretiyle, maliye politikasının

sürdürülebilirliğinin gözetilmesi, kamu maliyesi alanında geçmiş dönemde elde edilen

kazanımların gelecek dönemde de devam ettirilmesi amacına yönelik olarak uygulanan

politikalar, 2016 yılında da sürdürülmüştür.

Faiz harcamalarındaki düşüşe karşın faiz dışı harcamalardaki artışın devam etmesi, özellikle

cari transferlerdeki, personel giderleri, SGK’ya devlet primi giderleri ve mal ve hizmet alım

giderlerindeki artışlar, gider artışını destekleyen en önemli unsurlar olarak ortaya çıkmıştır

.

Özellikle sağlık, emeklilik ve sosyal yardım giderlerinde % 33,3’lük yüksek oranlı bir artış

olduğu görülmektedir. 2015 yılında % 12,8 olan toplam merkezi yönetim bütçe giderleri artış

hızı, 2016 yılında % 15,3’e yükselmiştir. Merkezi yönetim bütçe giderleri 583.689 milyon

TL’ye yükselerek, bütçe hedefinin 13.183 milyon TL üzerinde gerçekleşmiştir. Faiz hariç

giderlerdeki yüksek oranlı artış 2016 yılında da devam etmiş ve % 17,7 artışla 533.443

milyon TL olmuştur. Böylece faiz hariç giderler bütçe hedefi olan 514.507 milyon TL’nin

18.906 milyon TL üzerinde gerçekleşmiştir (Tablo 83).

2016 yılı bütçesinde faiz dışı giderlerin alt harcama kalemlerini oluşturan personel

giderlerinin 147.826 milyon TL, sosyal güvenlik kurumlarına devlet primi giderlerinin 24.895

milyon TL, mal ve hizmet alımlarının 46.891 milyon TL, cari transferlerin 217.674 milyon

TL, sermaye giderlerinin 51.789 milyon TL, sermaye transferlerinin 7.522 milyon TL olması

hedeflenmiştir. Yıl sonunda, personel giderleri bir önceki yıla göre % 19,0 artışla 148.857

milyon TL’ye, sosyal güvenlik kurumlarına devlet primi giderleri % 17,3 artışla 24.696 milyon

TL’ye, mal ve hizmet alım giderleri % 18,4 artışla 53.937 milyon TL’ye, cari transferler %

23,1 artışla 224.872 milyon TL’ye, sermaye giderleri % 3,9 artışla 59.444 milyon TL’ye, borç

verme % 12,6 artışla 12.756 milyon TL’ye yükselirken, sermaye transferleri % 14,9 azalışla

8.881 milyon TL’ye gerilemiştir.

Cari transferler merkezi yönetim bütçe giderlerinin önemli bir kısmını oluşturmaktadır. 2016

yılında cari transferlerin payı % 38,5 olurken, personel giderlerinin payı % 25,5, SGK’ye

devlet primi giderlerinin payı % 4,2, mal ve hizmet alım giderlerinin payı % 9,2 olmuştur.

Faiz giderlerinde 2015 yılında % 6,2 artış olurken, 2016 yılında faiz oranlarının düşük

seyretmesine paralel olarak % 5,2 azalış olmuş ve 50.247 milyon TL’ye gerilemiştir. Böylece

faiz giderleri bütçe hedefi olan 56.000 milyon TL’nin 5.753 milyon TL altında gerçekleşmiştir.

11

Maliye Bakanlığı, 2016-2018 Orta Vadeli Mali Plan.