Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği • www.
tobb.org.tr73. GENEL KURUL
30
politika öncelikleri doğrultusunda tahsisi ile etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılması
hedeflenmiştir. Ayrıca kamu kesimi genel dengesinin GSYH’ya oranının 2016 yılında % 0,3
açık vermesi ve Program dönemi süresince bu seviyede kalması öngörülmektedir. Kamu
maliyesi olumlu performans sergilemeye 2016 yılında da devam etmiştir. Harcama disiplini
bir miktar bozulmakla birlikte gelir artışı devam etmiştir.
Ekonominin en önemli göstergelerinden olan merkezi yönetim bütçesi 2016 yılında sınırlı
bir iyileşme göstermiştir.
2016 yılı sonunda bütçe giderleri hedefin 13.183 milyon TL, bütçe
gelirleri de 13.613 milyon TL üzerinde gerçekleşmiştir. Bütçe açığı 29.258 milyon TL ile
hedeflenen değerin 430 milyon TL altında gerçekleşirken, faiz dışı denge 20.989 milyon TL
ile hedeflenen değerden 5.323 milyon TL düşük fazla vermiştir. Cari transferler, personel
giderleri, mal ve hizmet alım giderlerindeki artışın desteklediği faiz dışı harcamalar, bütçe
gerçekleşmelerini olumsuz etkilerken, vergi dışı gelirlerdeki artış ve faiz harcamalarındaki
gerileme olumlu katkı yapmıştır.
2016 yılı sonunda bütçe gelirleri bir önceki yıla göre % 14,8 artarak 554.431 milyon TL’ye,
bütçe giderleri de % 15,3 artarak 583.689 milyon TL’ye, bütçe açığı % 24,4 artarak 29.258
milyon TL’ye yükselmiştir. 2015 yılında % 11,1 artan faiz dışı fazla, 2016 yılında % 28,8
azalarak 20.989 milyon TL’ye gerilemiştir. Bütçe gelirlerinin giderleri karşılama oranı % 95,0
olmuştur.
2014 yılında 6.341 milyon dolar olan özelleştirme işlemi tutarı, 2015 yılında 1.996 milyon
dolara, 2016 yılında da 1.314 milyon dolara gerilemiştir. 1986 yılından bu yana toplam
68.169 milyon dolar tutarında özelleştirme uygulaması gerçekleştirilmiştir.
2016 yılında da stratejik ölçütlere dayalı borçlanma politikası sürdürülmüştür. Bu çerçevede
borçlanmanın ağırlıklı olarak TL cinsinden sabit faizli enstrümanlarla yapılması ile toplam
borç stoku içerisindeki döviz cinsi borçların payının önemli ölçüde azaltılması, ortalama
vadenin uzatılması, mali varlıklar arasında yer alan Hazinenin güçlü nakit rezervi tutması ile
likidite riskinin düşürülmesi amaçlanmıştır.
2016 yılında merkezi yönetim toplam borç stoku % 12,0 artarak 759.647 milyon TL olmuştur.
Borç stoku artışı büyük ölçüde dış borç stokundaki artıştan kaynaklanmıştır. Merkezi
yönetim iç borç stoku % 6,5 artışla 468.644 milyon TL olurken, dış borç stoku artışı tekrar
hız kazanmış ve 2014 yılında % 8,0 artan dış borç stoku 2015 yılında % 20,3, 2016 yılında
da % 22,2 artarak 291.003 milyon TL’ye yükselmiştir.
TCMB 2016 yılında da döviz kurlarının piyasada arz ve talep koşulları tarafından belirlendiği
dalgalı döviz kuru rejimi uygulamasını sürdürmüştür. Bu kur çerçevesinde döviz arz ve