TOBB - Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği

E-Ticarette "güven damgası" sayısı artıyor


19.06.2020 / Ankara



Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) tarafından, tüketicilerin elektronik ortamda güvenle alışveriş yapmalarına imkan sağlayan "güven damgası" sistemine yeni e-ticaret şirketlerinin dahil olması dolayısıyla tanıtım toplantısı düzenlendi.​
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, video konferans sistemiyle katıldığı toplantıda yaptığı konuşmada, "güven damgası" alan şirket sayının 18'e ulaştığını belirterek, "Vatandaşlarımıza, güven damgası almış sitelerimizi tercih etmeleri çağrısı yapıyorum" dedi.

Ticaret Bakanlığının, yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgını sürecinde ticaretin devamına yönelik çok sayıda yeniliğe imza attığını belirten Hisarcıklıoğlu, bu kapsamda e-ticareti kayıt altına almak üzere Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi kurulduğunu ve 20 bine yakın firmanın kayıt altına alındığını söyledi. Hisarcıklıoğlu, geçen ay "e-Ticaret Olarak KOBİ'lerin Yanındayız” kampanyası başlatıldığını anımsatarak, 28 firmanın KOBİ'lere yönelik avantajlı paketlerle kampanyaya katıldığını bildirdi.

Kovid-19 salgın sürecinin, dijital dönüşümü daha da hızlandırdığına işaret eden Hisarcıklıoğlu, şöyle konuştu: "Ülkemizde internet kullanıcılarının online alışveriş yapma oranı her geçen gün artsa da dünya ortalamasının oldukça gerisinde. Online alışverişin önündeki en büyük engel ise güven eksikliği. Tüketiciler, kredi kartı bilgilerini ve kişisel verilerini paylaşmak istemiyor. Yasal çerçeveye uygun hazırlanmayan mecralar da maalesef bu sorunları körüklüyor. İşte bu güven sorununun önüne geçebilmek için Ticaret Bakanımızın da gayretiyle e-ticarette güven damgası hayatımıza girdi."

- "Gönül rahatlığıyla sloganımızla kampanyamızı başlatıyoruz"

TOBB olarak Ticaret Bakanlığı himayelerinde, e-ticaret sitelerine güven damgası vermeye başladıklarını ifade eden Hisarcıklıoğlu, bu damgayı alan şirketlerin, internet sitelerinin teknik altyapısını, bakanlığın yayımladığı mevzuata uygun tasarlarken, düzenli olarak yaptırdıkları sızma testleriyle müşteri verilerini, olası internet korsancılığına karşı koruduklarını dile getirdi. Hisarcıklıoğlu, şunları kaydetti:

"100'den fazla kriteri kontrol ederek, ilgili şartları sağladığını kanıtlayan e-ticaret siteleri, sürecin sonunda 'güven damgası' alıyor ve internet sitelerinde "TR-GO" logosunu yerleştirmelerine izin veriyoruz. Birliğimiz bünyesinde kurduğumuz şikayet hattımızla tüketicilerimiz ve güven damgası almış e-ticaret sitelerimiz arasında köprü vazifesi görüyoruz. Ocak ayında, Ticaret Bakanımız Pekcan'ın ev sahipliğinde, güven damgası almaya hak kazanan ilk 12 e-ticaret sitesine güven damgasını törenle takdim etmiştik. Güven damgası alan ilave 6 şirketimizle birlikte, bugün sayımız 18'e çıktı. 'Gönül rahatlığıyla' sloganımızla kampanyamızı başlatıyor ve tüketicilerimize gönül rahatlığıyla bu sitelerden alışveriş yapabilirsiniz diyoruz. Vatandaşlarımıza, güven damgası almış sitelerimizi tercih etmeleri çağrısı yapıyorum."

- Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan

Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan da yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgını döneminde e-ticaretin öneminin tüm dünyada görüldüğünü söyledi.

e-Ticaretin coğrafi sınırları ortadan kaldırması, kesintisiz hizmet sunumu, pazara giriş ve iş yapma maliyetlerinin azaltıcı etkisiyle ülke ekonomileri için stratejik bir faaliyet alanı olduğunu ifade eden Pekcan, bazı faaliyet kollarındaki KOBİ'ler, esnaf ve üretici birliklerinin desteklenmesinde de e-ticaretin önemli fırsatlar sunduğunu dile getirdi.

Bakan Pekcan, şöyle konuştu: "e-Ticaretin bu kadar genişlemesi, faydalarının yanında potansiyel bir risk de barındırmaktadır. Tıpkı konvansiyonel ticaretteki gibi e-ticarette de taraflar arasındaki sözleşme şartları iyi çok işlenmeli, malın ayıpsız teslimi, teslim şekilleri ve ödeme koşullarına kadar tüm hususlar her iki tarafı da memnun eden biçimde önceden tanımlanmalıdır ki sonunda bir anlaşmazlık doğmasın."

Pekcan, güven damgası sisteminin de bu çerçevede çok önemli olduğuna işaret ederek, tüketicilerin haklarının korunması, yanlış bilgilendirilmemesi için gerekli altyapının sağlanması gerektiğini bildirdi.

İnternet ortamına aktarılan kişisel verilerinin korunmasının da önemli bir güvenlik konusu olduğuna dikkati çeken Pekcan, "e-Ticaret, tarafların sözleşme özgürlüğüne ve piyasa etkinliğine halel getirilmeden düzenlenmeli, denetlenmeli ve güvenli olması temin edilmelidir." değerlendirmesinde bulundu.

Pekcan, Türkiye'nin e-ticaret alanında iddialı ve gelişime açık bir konumda olduğunu belirterek, ülkenin genç, dinamik ve iletişim teknolojilerine yatkın bir nüfusu ve jeo-stratejik konumundan dolayı avantajları olduğunu anlattı.

- "Türkiye küresel e-ticaret pazarında önemli bir aktör haline geliyor"

Türkiye'nin küresel e-ticaret pazarında önemli ve belirleyici bir aktör olma özelliğinin her geçen gün arttığına ve e-ticaretin güçlü, güvenli bir altyapıyla sürdürülmesinin önemine işaret eden Pekcan, "Bu çerçevede, güvenlik, gizlilik ve hizmet kalitesi konularındaki beklentilerin karşılanması, endişelerin giderilmesi ve e-ticaret sitelerinin güvenirliğinin tesis edilmesi amacıyla e-ticarette güven damgası sistemini oluşturduk." ifadelerini kullandı. 

Bu kapsamda TOBB'u da "güven damgası sağlayıcı" olarak yetkilendirdiklerini anımsatan Pekcan, sisteme dahil olmak isteyen e-ticaret sitelerinin "www.guvendamgasi.org.tr" adresi üzerinden gönüllülük esasına göre başvuruda bulunabildiklerini söyledi.

Pekcan, başvuruların ilgili mevzuat çerçevesinde değerlendirileceğini ifade ederek, kriterlere uyduğu belirlenen e-ticaret sitelerine güven damgası tahsis edildiğini dile getirdi.

Güven damgası sahibi e-ticaret sitelerinin tüketicinin korunması, kişisel veriler, ödeme sistemleri konusunda ilgili mevzuata uygun davranacağını ve güvenilir bir otorite tarafından denetleneceğini vurgulayan Pekcan, şunları kaydetti:

"Bu siteler, bilgilerin yalnızca internet sitesi ve ilgili kullanıcı tarafından görülmesini sağlayan sertifikalar kullanacak, belli aralıklarla yapılan testlerle güvenlik açıkları tespit edilebilecek. Alıcıların siparişi hakkında bilgi alabilmesi, talep ve şikayetlerin etkin bir şekilde değerlendirilmesi sağlanacak. Malın stok bilgisi, içeriği, ölçüleri gibi özelliklerine ilişkin pek çok ayrıntıya sitede yer verilecek. Ayrıca, alıcıya siparişinin durumu hakkında bilgi ve kargo takip imkanları sunacak."

- "Tanıtım faaliyetlerini sürdüreceğiz"

Pekcan, tüm işletmelerin bu damgayı alabilmesi ve vatandaşların farkındalığının artırılması için TOBB ile tanıtım faaliyetlerini sürdüreceklerini belirterek, "Güven damgası sistemi özellikle e-ticaret yapan küçük işletmelerimizin de güven algısı yaratabilmelerine ve kendilerini tanıtabilmelerine imkan sağlayacak." diye konuştu.

Bakanlık olarak salgın dönemi ve öncesinde attıkları dijitalleşme adımlarını anımsatan Pekcan, sanal fuar ve ticaret heyeti uygulamalarına sağladıkları destekler hakkında bilgi verdi. 

Pekcan, Türkiye'nin dijital ekonomi alanında atacağı adımları hızlandırmaya, bu konuda projeler üretmeye devam edeceklerini vurgulayarak, bu konuda yapılabilecek her türlü katkı ve öneriye açık olduklarını kaydetti.

- "e-Ticaretin getirdiği fırsatları en iyi şekilde kullanacağız"

e-Ticaret sitelerine çağrıda bulunan Pekcan, "Tüm paydaşlarımızla, sektör aktörleriyle ve ticaret erbabımızla birlikte e-ticaretin getirdiği fırsatları en iyi şekilde kullanıp üretim ve ihracatımızı geliştireceğiz. Tüm e-ticaret sitelerimizi, ülkemizin e-ticaretteki kalite öncelikleriyle uyumlu biçimde, güven damgalarını alarak faaliyetlerini sürdürmeye davet ediyorum." ifadelerini kullandı.

Pekcan, e-ticarette güven damgası mekanizmasının oluşturulmasında ve hayata geçirilmesinde emeği geçen Bakanlık ve TOBB çalışanlarına teşekkür etti.

-Diğer konuşmacılar

GittiGidiyor Genel Müdürü ve TOBB E-Ticaret Meclisi Başkanı Öget Kantarcı da “Ticaret Bakanlığımızın ve TOBB’un değerli katkılarıyla devreye giren Güven Damgası uygulamasını daha yüksek sesle tüketiciye duyurmak için çalışmalarımızı hep birlikte hızlandırıyoruz. Özellikle tüketici tarafından çok tanınmayan küçük ve orta ölçekli e-ticaret platformları da bu zincire dahil olarak daha fazla gelişme imkanı bulacak. GittiGidiyor olarak, Güven Damgası’nı alan ilk şirketlerden olup sürece katkı sağlamaktan dolayı büyük memnuniyet duyuyoruz” dedi.

Hepsiburada CEO'su Murat Emirdag ise elektronik ticaretin Türkiye’de lokomotif görevi  üstlenen sektörlerden birisi olarak, perakende sektörünün destekçisi ve kaldıracı haline geldiğini belirterek, “Milyonlarca müşterinin, 100 binlerce KOBİ’nin katılım sağladığı sektörümüz için ‘güven’ en önemli unsurdur.  Mevzuatlara her zaman uygun davranan bir platform olarak, kesintisiz hizmet vermeyi önemsiyor, tüketicilerin tercihlerini her daim güven damgasına sahip şirketlerden yana yapmalarını öneriyoruz” şeklinde konuştu.

Modanisa Genel Müdürü ve TOBB E-Ticaret Meclisi Başkan Yardımcısı Sami Güzel de Güven Damgası’nın, hem güvenilir online alışverişi tesis ettiğini hem de Avrupa Birliği çatı kuruluşları entegrasyonu ile ihracata katkı sağladığını söyledi. Türkiye’nin hazır giyimdeki gücünü 5 kıtada 6 dilde dünyaya taşıdıklarını anlatan Güzel, “Bize layık görülen "güven damgasını" müşteri mahremiyetini ve güvenliğini sağlamak konusundaki azami gayretimizin bir nişanesi olarak taşımaktan gurur duyuyor; kıymetli çalışmaları ile sektöre ve ihracata katkılarından ötürü Sayın Bakanımıza, Ticaret Bakanlığımıza ve TOBB’a çok teşekkür ediyoruz" dedi.

Sahibinden.com CEO’su ve TOBB E-Ticaret Meclisi Üyesi Burak Ertaş ise  “İçinde bulunduğumuz dönemde tüketicilerin yoğun e-ticaret kullanımlarına şahit olduk, önümüzdeki dönemde de e-ticaretin sağlıklı bir şekilde büyümeye devam edeceğini düşünüyoruz. Tüketicileri bilinçlendirmeye yönelik olarak, güvenli bir alışveriş deneyimi sunan firmaları bir araya getiren bu projenin bir parçası olmaktan mutluluk duyuyoruz” ifadelerini kullandı.

Pegasus Genel Müdürü Mehmet Nane de Pegasus Hava Yolları olarak, “Türkiye’nin Dijital Havayolu söylemimiz doğrultusunda sürekli olarak geliştirdiğimiz mobil uygulamalarımız ve  e-ticaret sitemiz flypgs.com ile ‘Güven Damgası’nı ilk alan şirketlerden biri olmanın gurur ve mutluluğunu yaşıyoruz” dedi.

Trendyol Yönetim Kurulu Üyesi ve TOBB E-Ticaret Meclisi Üyesi, Ozan Acar da sektöre verdikleri destekler nedeniyle Bakan Pekcan ve TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu’na şükranlarını sunarak, “Bakanımız pandemi döneminde ekonominin çarklarının dönmesi için yaptıklarımızın görünür olmasını sağladılar. Başkanımız ise her ortamda gelecek e-ticarette dedi. E-ticaret, ekonominin kayıtlı kısmını büyütüyor, tüketicinin refahını artırıyor ve en önemlisi bunları istihdam dostu bir şekilde gerçekleştiriyor. Güven damgasının e-ticaretin büyümesine, e-ticaretin büyümesinin ise Türkiye ekonomisinin gelişmesine önemli katkılar yaptığını biliyoruz. Güven damgası tüketicinin e-ticarete, damga sahibinin ise kendine olan güvenini artıracak bir adım. Trendyol olarak güven damgasının bir sektör standardı olması için Bakanlığımız ve Birliğimizle birlikte çalışmaya hazırız” şeklinde konuştu.

Sefamerve Yönetim Kurulu Başkanı ve TOBB E-Ticaret Meclisi Üyesi Mehmet Metin Okur ise “Müşterilerimizle ilişkilerimiz öteden beri karşılıklı güven üzerine kuruldu. Müşteri güveni ve samimiyet bizim sektörümüzde her şeyden daha önemli. Dünyanın dijitale dönüştüğü bir dönemde, güven gibi ölçülmesi zor bir kavramın e-ticarette somutlaştırılmasına katkı sağlamak adına TRGO logosunu ilk kullanan şirketlerden biri olmanın gururunu yaşıyoruz. Biz müşterilerimizle birlikte TRGO damgası ile “ödenene değer” marka olma yolculuğunda daha da güçlendik. Ölçümlerimize göre, yurtdışı müşterilerimiz aynı ürün için “Türk Malı” ibareli olduğunda rekabet ettiğimiz diğer ülkelerin ürünlerine göre % 25’e kadar daha fazla ücreti ödemeye değer buluyor. TRGO damgasının, “Türk Malı” ve “Güven” kavramlarını birlikte ifade etmesi açısından, yaygınlaştıkça daha verimli bir hale geleceğini ve hem Sefamerve’nin hem de ülkemizin e-ihracat hedeflerine katkıda bulunacağını düşünüyoruz” dedi.

Arçelik Direktörü Erhan Akdoğan da Güven Damgası Tanıtım filmini ilk olarak bayi kanalı, satış ekipleri ve teşkilat çapında Arçelik Perakende TV üzerinden paylaştıklarını dile getirdi. Akdoğan, “Bakanlığın ve TOBB’un desteğini almak tüm teşkilatta büyük heyecan ve memnuniyet yarattı” dedi.

Migros Ticaret A.Ş. E-Ticaret Genel Müdür Yardımcısı ve TOBB Türkiye E-ticaret Meclisi Üyesi Mustafa Bartın ise “Migros olarak, Türkiye’nin en yaygın online gıda platformu olmamızın yanında, Güven Damgası belgesini alan ilk firmalarından biriyiz. E-ticarette güven ortamının tesis edilmesi için Ticaret Bakanlığı’nın ve TOBB'un işbirliğiyle oluşturulan güven damgası sistemi bu alanda atılmış güçlü bir adım. Özellikle içinde bulunduğumuz bu dönemde de e-ticarette güvenin ne denli kritik olduğunu bir kez daha gördük. Migros Sanal Market, Macro online, Tazedirekt ve Migros Hemen ile müşterilerimizin güvencesi olduk. Online satışımız 4 kat, 65 yaş üzeri müşterimiz ise 3 kat artmasına rağmen, güçlü ekosistemimiz, lojistik altyapımız ve üreticilerimizle güçlü işbirliğimiz sayesinde ve 5 bin ek istihdamla bu talebi kesintisiz şekilde karşıladık. Biliyoruz ki güven, e-ticaretin can damarı. KOBİ’ler açısından da online mecranın önemli bir büyüme alanı olduğu muhakkak. Migros olarak, e-ticaret gücümüzle, hem KOBİ’lerin, hem tüketicinin, hem de ekonominin güvencesi olmaya devam edeceğiz” ifadelerini kullandı.

Avansas ve Avansaspro Genel Müdürü Sedat Anak, “Ticaret Bakanlığımız ve TOBB işbirliğiyle ortaya konan bu inisiyatif işimizin güven unsurunu pekiştiren bir atılım oldu. Hızla gelişen e-ticaret dünyasında tüketici güveninin ne kadar önemli olduğunu çok iyi biliyoruz. Yaptığımız araştırmalar insanların %32’sinin internetten alışveriş yapmayı güvenli bulmadığını söylüyor. Bizim gibi bu toplantıda bulunan sektörün önde gelen E-ticaret markalarının da sorumluluğu bu güveni sağlamak. Mayıs ayı araştırmamızda yeni müşterilerimizin %7’si ilk defa e-ticareti kullandığını söyledi. İşte bu gibi internet alışverişini ilk defa deneyenleri mahcup etmememiz, güven aşılamamız gerektiğine inanıyoruz” dedi. 

N11 Yönetim Kurulu Üyesi ve TOBB E-Ticaret Meclisi Üyesi İzi Adato, “Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nin ve Bakanlığımızın girişimi ile hayat bulan "Güven Damgası" bizim için sektöre ve e-ticarete olan güveni temsil ediyor. Satıcı ve müşteri bilgilerinin hassasiyeti, kaliteli ve huzur içinde bir alışveriş deneyimi ve yeni dünyanın gerektirdiği hijyen kurallarının da ciddiyetle ele alındığı bir iş anlayışını temsil ediyor. n11.com olarak 180 bin kayıtlı iş ortağımız ve 20 milyonu aşan üyemize bu anlayış çerçevesinde hizmet vermeye, bu güveni tüketicilerimize aşılayacağımız yeni simgemiz güven damgasını her ortamda duyurmaya çok önem veriyoruz”şeklinde konuştu.
  
Ayrıca kampanyaya katılan ePttavm, Farmasi, sigortam.net, Sarar ve Ebebek firmaları da kampanyaya katkı vereceklerini aktardı.

(A.A.)





Adınız Soyadınız
E-Posta Adresiniz
Kullanıcının E-Posta Adresi
Gönderenin Notu
Mesajınız Gönderilmiştir
İlginiz için teşekkür ederiz
ARAMA