TOBB - Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği

“Perakende sektörü, bir ülkenin ekonomisinin barometresi ve dinamosudur”


15.12.2012 / 



TOBB Türkiye Perakendecilik Meclis Başkanı Mehmet Nane, TOBB Türkiye Perakendecilik Meclisi Başkan Yardımcısı Mehmet Akbacakoğlu, TOBB Türkiye Perakendecilik Meclis üyeleri Nihat Özdemir ve Avi Alkaş, Bloomberg HT kanalında Ali Çağatay moderatörlüğünde gerçekleştirilen “Sektör Meclisleri” programına konuk oldu.​ ​

 

TOBB Türkiye Perakendecilik Meclis Başkanı Mehmet Nane, programda, modern dünyada perakendenin bir ekosistem olduğunu belirterek, “Perakendenin çok değişik unsurları var. Nedir bu unsurlar? Mağazalar bir tarafta. Bu mağazaların içinde faaliyette bulunduğu, ama caddelerdeki fiziksel lokasyon olarak mağazalar ya da 2000’li yıllardan sonra hızlı bir şekilde artış gösteren alışveriş merkezleri ve hizmet verenler. Güvenlik, lojistik, temizlik, bütün bunları kattığımız vakit perakende çok büyük bir ekosistem. Bu ekosistemin perakendeye hizmet eden kanatta çalışanları olarak baktığımızda bugün itibariyle 650 bin kişiye istihdam sağlıyoruz” dedi.

Nane, perakende sektörünün, bir ülkenin ekonomisinin barometresi ve dinamosu olduğunu ifade etti.

2008 yılında, TOBB’la beraber “Al ver, ekonomiye can ver” kampanyası yaptıklarını hatırlatan Nane, bu kampanyanın çok etkili olduğunu vurgulayarak, “Türkiye’nin gayrisafi milli hasılasını böldüğümüzde yüzde 70’i iç ekonomiden kaynaklanıyor. Yüzde 22 civarında ihracat. Kalanı da turizm ve servislerden gelen pay. Türkiye’nin iç ekonomisi, dinamizmi oradan geliyor. Bu dinamizmi yansıtan ana sektör de perakendedir. Herhangi bir ekonomik, politik gelişme anında bizde pozitif ya da negatif vücut bulur. Bizdeki herhangi bir pozitiflik de direkt üretime, istihdama, yatırıma etki yapar. O yüzden de ekonominin dinamiğidir, barometresidir” şeklinde konuştu.

-Perakendeciliğin ekonomiye katkıları

Modern perakendeciliğin bakkallarla farklı formatlarda tüketiciye hizmet eden yan yana unsurlar olduğunu belirten Nane şunları kaydetti: “Bu unsurların içinde yaklaşık yüzde 40’ı da modern. Bu modern kısım ne sağlıyor bu ülkeye? Bir; kayıt içilik sağlıyor. Ülkemizde yaklaşık yüzde 30 kayıt dışılık var. Ekonominin kayıt içine girmesi ve gelirin dengeli dağıtılması, vergi planlamasının dengeli yapılması için biz modern vergi dairesi olarak çalışıyoruz.

İkinci; eğitim ve istihdam noktası. Her sene yaklaşık 700-750 bin gencimiz istihdam dünyasına katılıyor. Türkiye’nin en önemli güçlerinden bir tanesi bu. Bizler işe aldığımız personele sadece kendi eğitimleriyle yetinmeyip mesleki bir eğitim de sağlıyoruz. Yani hep konuşulan neydi? İş var, iş arayan var, ama kalifiye iş yok. Modern perakende işte bu kalifiye iş sağlayan ortamın ana besleyicilerinden”.

-Akbacakoğlu: “Dededen kalma ticaretle olmuyor”

TOBB Türkiye Perakendecilik Meclisi Başkan Yardımcısı Mehmet Akbacakoğlu da, Amerika’da esnafın yüzde 70’inin küçük perakendeci olduğunu vurgulayarak, “Bunun ölmesine gerek yok, ölmüyor bu. Ama onlar artık kafalarını değiştirmeleri lazım, beyinlerini değiştirmeleri lazım, günlük şeylere kendilerini hazırlamaları lazım. Artık dededen kalma ticaretle bu olmuyor. Ben 16 metrekare dükkanla başladım, bugün 50 bin metrekaredeyim. Yani bu eğer ben kendimi kurumsallaştırmasaydım, yenilemeseydim, gelen yeniliklere sahip çıkmasaydım, bugün bunlar olmayacaktı. Mücadele gerekiyor, planlı, programlı çalışmak gerekiyor ve çok akıllı hareket etmek gerekiyor” dedi.

TOBB Türkiye Perakendecilik Meclis üyesi Nihat Özdemir de, sektörle ilgili en önemli konulardan bir tanesinin, Perakende Yasası olduğunu söyledi.

Gıda sanayisinin ciddi anlamda sıkıntıları olduğunu anlatan Özdemir, özellikle kayıtdışı, istihdam, enerji ve yasa sorunları olduğunu kaydetti.

-AVM’ler markalaştı

TOBB Türkiye Perakendecilik Meclis üyesi Avi Alkaş ise, Türkiye’de alış veriş merkezleri sayısının 332’ye, toplam alış veriş merkezlerinde mevcut mağaza alanı, kiralanabilir alanın da 8 milyon 300 bin metrekareye eriştiğini söyledi.

Alışveriş merkezlerinde markalaşmayı gördüklerini ifade eden Alkaş, “Zincirleşen alışveriş merkezlerinin oluşturduğu markalar tüketicilere daha fazla güven oluşturabiliyorlar. Gerek yurt dışından gelen yabancı yatırımcıların, gerekse içimizde doğan Türk yatırımcıların oluşturduğu farklı markalı alışveriş merkezleri de bir kere bu gelişime kesinlikle katkıda bulunuyorlar” dedi.





Adınız Soyadınız
E-Posta Adresiniz
Kullanıcının E-Posta Adresi
Gönderenin Notu
Mesajınız Gönderilmiştir
İlginiz için teşekkür ederiz
ARAMA